Film: The Last King of Scotland

Na The Constant Gardener, Hotel Rwanda en Blood Diamond is The Last King of Scotland de zoveelste 'grote' productie van de laatste tijd die problemen in Afrika, zij het vanuit een westers oogpunt, als onderwerp heeft. Politieke films mogen weer in Hollywood en Engeland. De Schot Kevin Macdonald is de ideale regisseur om het zware thema aan te pakken, ook al maakt hij met The Last King of Scotland zijn speelfilmdebuut. Hij is vooral bekend als documentairemaker, met als hoogtepunt One Day in September uit 1999, over het gijzelingsdrama tijdens de Olympische spelen van 1972. Des te opvallender is daarom de keuze om het schrikbewind van de Ugandese dictator Idi Amin in de jaren '70 te vertellen in de vorm van een historische thriller.

The Last King of Scotland is gebaseerd op het fictieve boek van Giles Foden, en schetst de gebeurtenissen vanuit het standpunt van een jonge Schotse dokter, Nicholas Garrigan (James McAvoy). Na zijn afstuderen besluit hij naar de eerste de beste plek te gaan waar zijn vinger belandt op de wereldbol. Zodra hij voor ontwikkelingshulp in een dorpje in Uganda aankomt, grijpt het leger van Amin de macht. Het toeval brengt de twee samen en dankzij het shirt met de Schotse vlag dat Garrigan aan heeft, wordt hij niet vermoord maar juist benoemd tot persoonlijke arts van de op dat moment nog charismatische en hervormingsgezinde leider.

Je kunt lang discussiëren of de keuze voor het fictieve personage van Garrigan de juiste keuze is om de gruwelijkheden te reconstrueren. De thrillerelementen nadat Nicholas de misdaden tegen het Ugandese volk door Amin ontdekt, doen de film als historisch drama namelijk weinig goed. De constructie heeft echter ook zo zijn voordelen. Garrigan lijkt symbool te staan voor het naïeve Westen, die een aantal van de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse massamoordenaars op de troon heeft gezet. Ook al is hij er zich wel degelijk van bewust dat er iets goed mis is wanneer een aantal hooggeplaatste personen verdwijnen, hij blijft het ontkennen. Waarom het luxe spannende leven opgeven voor speculaties, lijkt hij lange tijd te denken.

Het is vooral te danken aan Forest Whitaker, die voor 99 procent zeker de Oscar mee naar huis gaat nemen, dat je begrijpt waarom een groot deel van de bevolking, Nicholas en de internationale gemeenschap blij zijn met de machtsovername. Slechter kan de situatie in het land haast niet worden, en dan staat er ook nog eens een charmante grappige leider op. Whitaker weet perfect de schaduwkant van Amin af en toe door te laten schemeren. Hij brengt daadwerkelijk met zijn spel de film naar een hoger niveau.

Als geëngageerde thriller is The Last King of Scotland met verve geslaagd. Het puntje van de stoel werd bereikt, en dat maakt de film een stuk toegankelijker voor een groot publiek. In dat opzicht zal de film net als Blood Diamond er hopelijk voor zorgen dat meer mensen gaan inzien dat wij in het rijke Westen medeverantwoordelijk zijn voor de genociden in Afrika. De nadruk ligt dan wel niet zozeer op de gruwelijkheden, maar de flitsen van afgekapte ledematen komen daardoor des te harder aan.

Label: Fox Releasedatum: 8 februari 2007 Kijkwijzer: