DVD: Ong-Bak (S.E.)

Velen van jullie zullen net als bovengetekende opgegroeid zijn met de actiefilms van Jean Claude Van Damme, Chuck Norris en Steven Seagal. Wie zat er nu niet elke dag voor de tv om te genieten van uitspraken als "I ain't getting on no plane, fool!" en rondvliegende kogels die nooit iemand raakten. Ook ik weet nu dat de actiefilms uit Hollywood alles behalve van hoog niveau waren, maar de liefde voor martial arts is altijd gebleven. De Chinese producties van de laatste tijd waren prachtig en als 'film' stukken beter, maar echte rauwe actiefilms werden niet meer gemaakt.

Zelfs Nostradamus had niet kunnen voorspellen dat het nota bene een Thaise film zou zijn die het genre een nieuwe impuls zou geven. Toch was daar in 2003 plotseling Ong-Bak van de onbekende regisseur Prachya Pinkaew. Geen special effects of koorden, maar realistische en harde gevechten zonder stuntmannen. Het bleef echter typische 'cinema of attractions' zoals we de laatste tijd steeds vaker zien, want het verhaal en de acteerprestaties waren van het niveau van een Tsjechische pornofilm (van horen zeggen). Wat Ong-Bak zo geweldig maakte was Tony Jaa, die voorheen enkel fungeerde als stunt double in bijvoorbeeld Mortal Kombat: Annihilation, maar nu meteen de hoofdrol toegewezen kreeg.

Zijn voorbeelden worden uit de eerste actiescène meteen al duidelijk. Ook al ontbreekt het hem aan een dodelijke grijns, de gevechten zitten zeker op het niveau van Bruce Lee. Ook de komische stunts van Jackie Chan komen naar voren, zoals het tussen twee glazen ruiten springen en andere acrobatische trucs. Helaas zitten er ook een aantal zogenaamd komische momenten en rollen die kenmerkend zijn voor de films van Jackie Chan in Ong-Bak, maar dat mag de pret niet drukken. Ook het belachelijke verhaal, een boerenjongen die het gestolen heilige Boeddhabeeld 'Ong-Bak' terug probeert te krijgen van misdaadkoning Khon Tuan, doet weinig aan de film af. De plot is zo geconstrueerd dat het ruimte biedt aan vele vechtpartijen en achtervolgingen, en daar draait het immers allemaal om.

Nu is er eindelijk een Special Edition dvd van Asiamania op de markt, waarvoor de handjes best op elkaar mogen. Waar de meeste nieuwe uitgaven enkel saaie extra's als een 'making of' en wat saaie interviews inhouden, biedt deze versie van Ong-Bak zoveel meer. Het is duidelijk samengesteld om de liefhebbers van Muay Thai aan te spreken. Zo is er zowel visuele als tekstuele uitleg bij een aantal technieken van de Thaise nationale vechtkunst, uiteraard gedemonstreerd door Tony Jaa. Ook de B-roll en de blik achter de schermen (maar liefst 78 minuten!) tonen aan wat Ong-Bak zo speciaal maakt. Geen special effects, maar rauwe actie die eindelijk echt realistisch oogt. Uit de extra's blijkt dan ook dat een aantal slachtoffers van Jaa ook echt gewond raken. De 'deleted scenes' en 'storyboards comparisons' zijn dan wel niet zo interessant, maar vervelend is het ook niet.

Voor de echte 'martial arts' liefhebber mag Ong-Bak niet in de collectie ontbreken. Heb je de single edition dvd al, schenk hem dan aan een goed doel. Tony Jaa is de nieuwe internationale actieheld die ervoor gaat zorgen dat miljoenen jongeren over de hele wereld zich zullen aanmelden bij een Muay Thai school. Gelukkig duurt het niet eens zo heel lang voordat zijn nieuwste film, Tom Yum Goong, op dvd uitkomt. Die is nog vele malen beter!

Label: A-film Releasedatum: 31 oktober 2006 Kijkwijzer: