CD: Matisyahu - Youth

Wellicht heb je hem de afgelopen maanden al op The Box voorbij zien komen met zijn single King Without a Crown. Zonder kroon, maar met traditionele hoed en baard lijkt hij net weggelopen van de klaagmuur. Wie? Matisyahu; de orthodox-joodse reggaezanger wiens curieuze verschijning op het eerste gezicht een gimmick lijkt. Maar een gimmick is het tweede studioalbum Youth zeker niet. Pure reggae, en nog koosjer ook!

Natuurlijk kan de verschijning van Matisyahu enigszins intimiderend overkomen. Ook klinken songtitels als (openingsnummer) Fire of Heaven/Altar of Earth, Jerusalem en Late Night in Zion een beetje "zionistisch". Wie zich echter enigszins verdiept in de betekenis van 'Zion' in het bijbehorende rastafari-geloof, weet dat dit allemaal niet militant is bedoeld; anders zouden Shalom/Saalam en Ancient Lullaby met moslimrapper Yusu Youssou ook niet op de tracklist hebben gestaan.
Matisyahu, 27 jaar geleden in de Verenigde Staten geboren als Matthew Miller, voelt zich sterk met de vreedzame rastafari's verbonden. "Dankzij hen kan ik mijn boodschap uitdragen. Rastafari's zijn misschien geen afstammelingen van het Joodse volk, zoals zij beweren, maar mijn respect hebben ze. Ze zijn sterke individuen en streven net als ik naar een betere wereld."

Met die gedachte kan dan ook met een gerust hart naar deze plaat geluisterd worden. Bijvoorbeeld naar Youth, tweede track en titelnummer van de plaat. Dit begint met een distortion gitaar, om vervolgens op een heerlijke flow over te gaan in een bruisend, catchy refrein:

"Young man / Control in your hands / Slam your fist on the table and make your demands".

Qua thema heeft het veel weg van Bob Marleys Get up, Stand up, al is Matisyahu's sound voller dan die van zijn leermeester. Dat geldt ook voor het akoestisch gespeelde What I'm fighting for, dat erg neigt naar Redemption Song, maar dan met het soms bruisende gitaargeweld dat je bij Marley niet tegenkomt.

Producer Bill Laswell heeft duidelijk voor afgewogen sound gekozen, zonder dat het album ook maar ergens daadwerkelijk afgewogen of glad gemixt klinkt. De opzwepende single King Without a Crown, die het dertien nummers tellende album besluit, is dan ook een goede afspiegeling van deze constante plaat. Ook flowende nummers als Time of Your Song, Unique is my Dove en het spirituele Dispatch the Troops, met tekstuele verwijzingen naar The Police ("So I'm sending out an SOS"), zijn van een hoog niveau.

Matisyahu heeft met Youth zijn naam dubbel en dwars waargemaakt. Matisyahu betekent in het Jiddisch "geschenk van God", en beter kun je dit album niet samenvatten. Samen met gitarist Aaron Dugan, bassist Josh Werner en drummer Jonah David houdt Matisyahu de oprechte reggae-liefhebbers komende tijd in ieder geval weg van de klaagmuur...

Label: Sony BMG Releasedatum: 8 mei 2006