CD: Elf Power - Back To The Web

Kent u dat item uit 'dit was het nieuws' (althans de Engelse versie)? Het panel wordt vier foto's voorgehouden, waarna op onnavolgbare wijze wordt gededucteerd welke er niet tussenhoort. Dat idee kreeg ik bij de hoes van Back To The Web van Elf Power. Het kan natuurlijk ook een uit de hand gelopen spelletje boter-kaas-en-eieren geweest zijn.

Hoe dan ook, geen idee wat de heren van Elf Power bezielde toen ze nadachten over hun hoes voor de open haard in Athens, Georgia. Een stadje ook wel bekend als de bakermat van R.E.M., Olivia Tremor Control en Neutral Milk Hotel: indie-central dus. Met de laatste twee bands heeft Elf Power trouwens meer dan alleen een geografische band. Ik had nog nooit van deze band gehoord, shame on me.

Als ik Back To The Web in bakje zou moeten stoppen, zou het vreemd genoeg 'folk' zijn. Vreemd, want de donkere gejaagde psychedelische electrische instrumentalisatie past niet echt bij dat genre. Twelve-string akoestische gitaar en violen wel. Maar de liedjesopbouw des te meer. Een vreemd, hybride album dus. Indie-rock versmolten met folk.

Een geslaagde combinatie. Sfeervol zonder saai te worden. Met een vleugje mysterieusheid, dromerig, een relaxte joint, en een puntje waanzin temidden van al dat verantwoorde liedjes vakmanschap. In de verte doet het een beetje aan een aangekleede Sebadoh denken. Datzelfde tergende ondertoontje, alsof al deze liefheid en breekbaarheid zomaar kan omslaan in een vlaag van rampspoed. Aldoor koorddansend op een lijn van climax. Ik dacht ook aan een gecultiveerde Flaming Lips, maar dat komt meer door het timbre van de zang.

Juist deze spanning maakt het album zeer de moeite waard, ook al houdt het derde deel van dit album deze spanning niet vast. Tracks als het pompende An old familiar scene, folky Rolling black water en het licht psychedelische Somewhere down the river vormen de ruggengraat van het album. Peel back the moon: beware! zal vooral liefhebbers van Belle & Sebastian aanspreken (incl. drumroffel, goed opletten!). Een solide middenstuk van dit album, vooraf gegaan door een licht verteerbare amuse, en helaas afgesloten door een ietwat ingevallen toetje.

Desondanks zal ik dit album nog vaak met plezier opzetten, om de subtielheid ervan te bewonderen. Zonder dat het nou direct baanbrekend is. Maar een interessant en geslaagd experiment met twee stijlen.

Label: Rykodisk Releasedatum: 24 april 2006 Waardering: