Game: Splinter Cell - Pandora Tomorrow

Beeld

Zoals ik al zei, ziet Splinter Cell Pandora Tomorrow (SCPT) er ontzettend goed uit. Niet heel veel mooier dan het eerste deel, maar die zag er dan ook erg goed uit. Ook nu zien de lichteffecten er weer schitterend uit en speelt licht (en het ontbreken ervan) een belangrijke rol in het spel. Ook de diverse levels in het spel (je begint het spel in Oost Timor maar speelt later ook in Parijs, Jeruzalem en Los Angeles) zien er goed uit en zorgen voor een beetje afwisseling.


Op grafisch gebied zit er meteen een nadeel aan SCPT. Mensen met een Geforce MX kaart kunnen het spel niet spelen. Dit heeft te maken met het ontbreken van een effect dat pixel shading heet. Voor mensen die het spel al hebben en het niet meer terug kunnen brengen is er wel een oplossing, het programma 3D Analyzer emuleert pixel shading, maar het spel wordt er een stuk onaantrekkelijker op dus een aanrader is dit zeker niet te noemen.

Geluid

Op audio-gebied is er ook nauwelijks iets veranderd. Het geluid klinkt net zoals in het vorige deel (het wordt bijna saai) erg goed.


In SCPT zijn er, om dingen interessanter en/of makkelijker te maken, drie niveaus van alarm waarin vijanden kunnen verkeren. Bij een hoger niveau zullen ze meer maatregelen treffen om een eventuele confrontatie met Sam Fisher te winnen. Zo trekken ze bijvoorbeeld een kogelvrij vest aan. Jammer is wel, dat ze aankondigen een niveau omhoog of omlaag te gaan. Die aanpak is mij iets te direct.

Gameplay

Nu ik toch aan het zeuren ben, er zijn meer dingen aan SCPT die weleens veranderd hadden mogen worden. Het spel is bijvoorbeeld nog steeds zo lineair als de pest. Ergens naartoe gaan betekent niet je eigen route kiezen, maar je door een doolhof van opstapjes, laddertjes en andere obstakels banen om uiteindelijk op je bestemming aan te komen.


Ook je tegenstanders zijn nog steeds bijzonder intelligent. De AI in SCPT is scripted en dat wordt wel heel letterlijk genomen. Je vijanden lopen allemaal dezelfde route, steeds weer opnieuw. Hou ze even in de gaten, let op je timing en je legt er zo weer één tegen de grond.

Gelukkig kent deze opvolger ook wat nieuwe mogelijkheden, dat maakt toch weer iets goed.

BUGS!

Killers voor iedere grote klapper in de game-wereld zijn natuurlijk bugs. Je hebt je spel af, je maakt er veel reclame voor en je wil eigenlijk achterover gaan hangen en geld incasseren. Dat is helaas niet wat Ubisoft kan doen in het geval van Splinter Cell Pandora Tomorrow.


Het stikt van de bugs. Dat blijft niet alleen beperkt tot het irritante CD wisselen (zes keer wisselen met vier CD's, tel uit je winst), maar ook tot het niet kunnen spelen van het hele spel of het multiplayer gedeelte.

Natuurlijk had ik de pech om dit soort bugs aan den lijve te mogen ondervinden. Ik kon aanvankelijk het hele spel niet spelen, na installatie van de patch die Ubisoft kortgeleden uitbracht kon ik wel de single player spelen (maar dat kon ik met een van internet gehaalde no-cd crack ook), helaas blijft de multiplayer voor mij nog steeds onspeelbaar. Het spel blijft vragen naar CD 3, terwijl die in de drive zit. Waar andere mensen succes hebben met het uitschakelen van virtuele CD/DVD software zoals Alcohol 120%, CloneCD of Daemon Tools, heb ik geen van deze software actief en heb ik toch het genoemde probleem.


Dan zijn er bugs zoals muziek en stemmen die wegvallen terwijl de geluidseffecten van de omgeving en wapens wel blijven klinken, microfoons die niet meer werken na het installeren van de patch en ga zo maar door.

Het is niet te hopen dat SCPT dezelfde koers gaat varen als Rainbow Six Raven Shield, ook die had een aantal patches nodig voordat vooral het multiplayer gedeelte enigszins speelbaar was.