Marvel's Spider-Man

2. Focus en meer speelbare personages

 


En focus is belangrijk in Marvel's Spider-Man. Je bouwt het op door met vijanden te vechten, hoe hoger de combo-count, hoe sneller jouw focus-meter stijgt. Is deze vol dan kun je met een toetsencombinatie vijanden spectaculair neer krijgen, of als je het nodig hebt, een stukje van je levensmeter weer terug krijgen. De gevechten laten me denken aan de Batman-games en dat is positief. Er zit een flow in en naast de standaard mep-, schop- en webactie kun je ook de omgeving gebruiken. Een stellage met je web pakken en omtrekken, of een putdeksel opslingeren en tegen een vijand aan smijten bijvoorbeeld. Het voelt goed om de misdadigers aan te pakken. De standaard misdadigers zijn geen enkele bedreiging, maar gelukkig zijn er ook echte bad-boys. Een dikke vijand die je slagen zal counteren, dus je moet hem op webben, of onder hem door schuiven en van achteren neer slaan. De gasten met pistolen zijn een bedreiging, maar gelukkig heb je je Spider-sense. Je ziet om je hoofd een waarschuwing komen als je onder schot gehouden wordt, zodat je op tijd weg kunt duiken. Om nog niet te spreken van de air-combo's. Met een uppercut sla je de tegenstander de lucht in om hem daar af te rossen of juist met een web weer hard neer te halen, het liefst op andere vijanden.

Marvel's Spider-Man - Combat (Foto: Sony)

Spider-Man zelf kan niet altijd compleet los gaan, zo zijn er gijzelingen waarbij hij een stuk rustiger te werk moet gaan. Dat lijkt weer op Batman Arkham-games, ook weer door een ruimte schoon te vegen zonder gespot te worden. Je krijgt in enkele situaties ook bonus-regels mee. Als je bijvoorbeeld in een bepaald gevecht vijf man tegen de muur vastplakt met web dan krijg je extra ervaring. Wat me nog niet overtuigd heeft zijn de boss-fights. Nu heb ik er maar een achter de rug in de drie uur die ik gespeeld heb. Maar echt episch voelde deze niet aan. Je moet het aanvalspatroon ontdekken en dan is het eigenlijk wachten tot de QTE-scene het overneemt. Een paar keer de juiste knoppen indrukken die op het scherm verschijnen en het is gedaan. Nu is dit de eerste baas zonder daadwerkelijke superkrachten, dus wie weet wat er volgt.

Als Spider-Man heb je actie door alle gevechten in de stad, maar je speelt in Marvel's Spider-Man zo af en toe ook met andere personages. Peter Parker is afgestudeerd en werkt in een laboratorium van een wel heel bekend iemand. Jij als speler zult daar allerlei research moeten doen. Dat betekent puzzels oplossen. De ene keer ben je bezig met het onderzoeken van onbekend materiaal, de andere keer ben je circuits aan het repareren. Het lijkt wat op het hacken van Deus Ex, en op zich is het vermakelijk, al moet je dit niet uren achter elkaar gaan doen. Een paar puzzels en weer door als Spider-Man!

Marvel's Spider-Man - Mary Jane (Foto: Sony)

Mary Jane Watson is ook speelbaar. Zij heeft geen superkrachten, dus ook deze gameplay is weer anders. Ze werkt bij de Daily Bugle en gaat op onderzoek uit. Ze gaat vooral sneaky te werk. Zo zijn we in een veilinghuis waar er spullen van Fisk staan en ziet Mary Jane een standbeeld achter een deur dat ze wil onderzoeken. Dan moet je wel de veilingmeester te slim af zijn. Deze loopt rond in het gebouw en Mary Jane moet deze zien te ontwijken terwijl ze probeert bij de deur van de bewuste kamer te komen. Daar wacht dan weer een onderzoekspuzzel.

Drie uur Marvel's Spider-Man heeft me al veel verschillende gameplay laten zien. Dit was de game zoals die straks ook in de winkel gaat liggen, dus geen op maat gemaakte persdemo om alle features in een zo kort mogelijke tijd te laten zien. Er is variatie door de verschillende speelbare personages en er zijn veel zijmissies en bonusopdrachten om je naast het verhaal te vermaken. Belangrijker nog: de stad is groot en het webslingeren er door heen is simpel om te doen. Alleen de boss-fight overtuigde niet, het was te generiek in opzet en helemaal niet spectaculair. Ondanks dat lijkt het er op dat we eindelijk weer een goede singleplayer Marvel-game krijgen. Het is geen game waarbij Sony heeft gedacht: 'het moet snel af want de film komt bijna uit' of geen 'laten we een goedkopere ontwikkelstudio in de arm nemen'. En dat zie je er aan af. Vanaf 7 september mag iedereen aan het webslingeren gaan, want dan komt de game exclusief uit op PlayStation 4.