Sniper: Ghost Warrior 3
Eén van de eerste games die ik op Steam kocht was Sniper: Ghost Warrior 2. Het was een leuke kennismaking met het sniper-genre, al was het een beetje lineair. Je werd in posities gebracht waar je tactisch je tegenstanders één voor één uitschakelde. De speler had dus weinig vrijheid en de game kon zo makkelijk het verhaal vertellen. De Poolse ontwikkelaar CI Games gooit het bij de opvolger Sniper: Ghost Warrior 3 over een hele andere boeg.
Vernieuwingen
De grootste verandering is het budget. Waren de voorgangers nog goeie indies, dit is een AAA-game. Bij de ontwikkeling van Sniper: Ghost Warrior 3 is er goed gekeken naar de titel. In de twee voorgaande delen was je een sniper, die ongezien (ghost) zijn vijanden doodde (warrior). Nu heb je drie rollen die je jezelf kunt aanmeten: die van sniper, ghost en warrior. Je kunt dus zelf bepalen hoe je een missie tot een bevredigend einde brengt. Sniper: Ghost Warrior 3 is dus ook niet meer lineair, maar een grote open wereld. Je hebt een hoofdmissie met een bijbehorend verhaal, maar je kan ook op eigen houtje rondstruinen. Je kunt over obstakels klimmen en à la Mirror’s Edge parkour beoefenen, dus veel zaken zijn letterlijk binnen handbereik.
De drone
Het opvallende nieuwe gadget is de drone. Die kun je over het gebied laten vliegen en zo alle soldaten in kaart brengen. Je ziet ook precies waar de knelpunten zijn in het gebied, hoe je tactisch gebruik kunt maken van je omgeving en zo nodig vijanden afleiden. Als je jouw drone upgradet dan kun je ook apparaten hacken. Er is ook het gevaar dat soldaten je drone onbedoeld opmerken en dan slaan ze uiteraard alarm.
De treinmissie
De presentatie bij Gamescom laat ons de veranderingen in vogelvlucht zien. De game speelt zich af in Georgië en het land verkeert in chaos. Overal zijn warlords en jij bent een Amerikaanse scherpschutter die orde op zaken komt stellen.
Er wordt meteen een missie opgestart en de presentator speelt de afzonderlijke rollen na elkaar. Hij moet een aantal treinen opblazen, die middenin een vijandelijk kamp zijn gestationeerd. Allereerst even scouten met de drone en dan een aanvalsplan bedenken. Scherpschutters houden niet van concurrentie, dus alle vijandelijke snipers gaan eraan. Dan sluipen naar een plek met weinig soldaten. Als je die van achteren besluipt dan kun je ze in alle stilte vermoorden. Natuurlijk kun je het lichaam laten liggen of het verslepen naar een andere plek.
Hier verandert de presentator van rol en gaat hij verder als ghost: hij vermoordt soldaten en legt ze daar neer waar hij niet hoeft te zijn. De lijken trekken andere soldaten aan, die daarmee wel gealarmeerd zijn, maar tevens hun positie hebben verlaten. Dat geeft hem de gelegenheid om explosieven onder de trein te plaatsen. Nu heeft hij de optie om zich in stilte terug te trekken en de boel op te blazen, maar we hebben de warrior-rol nog niet gezien. Als een commando schiet hij soldaten neer en pakt hun wapens af. Vanwege de overmacht moet hij vaak wegduiken, maar er zijn genoeg plekken om je tijdelijk te verstoppen. Zodra hij ver genoeg van de treinen is, blaast hij de boel op. In de consternatie heeft hij alle gelegenheid om weg te komen.
Zelf schieten
Vervolgens mogen we zelf aan de slag met Sniper: Ghost Warrior 3. Je begint in een safe house en je selecteert hier de zaken die je mee wilt nemen op je missie. Het is handig om hier je drone te selecteren. Je kunt naar je missies kijken en een punt op de grote kaart selecteren waar je wilt terechtkomen. Meteen ben je in de omgeving van je doel. Mijn missie was het uitschakelen van een stoute man bij een kerk. Deze meneer had alleen veel vrienden met wapens en dat maakte het erg lastig. Het is mij dan ook niet gelukt de missie tot een goed einde te brengen. Wat mij wel lukte was gebruik maken van het vernieuwde schietsysteem. Zoals vaker in sniper-games heb je staand het meeste last van het bewegen van je eigen lichaam. Gehurkt gaat al beter, maar liggend schiet je het meest zuiver over grote afstanden. Vervolgens zoom je in op de onfortuinlijke sukkel en je leest af hoe sterk de wind staat. Op basis van de wind, de afstand en je type geweer mik je, je houdt je adem in, je stemt je schot af met je hartslag en je drukt af. Heerlijk! Scherpschieten vind ik fantastisch, rennen van boom naar boom niet zo.
Eerste indruk
Sniper: Ghost Warrior 3 lijkt door al deze vernieuwingen te hebben ingeboet aan identiteit. Het is alsof je Metal Gear met een Sniper Elite-sausje aan het spelen bent. Of Hitman, met iets meer haar. Het is een prachtige game, dat staat buiten kijf. Het doet alles redelijk goed tot uitmuntend, maar er zit niets unieks in. Je hebt geen speciale band met de hoofdpersoon. Misschien wordt zijn verhaal wat meer uitgewerkt in de game zelf, maar ik heb weinig persoonlijke aspecten kunnen ontwaren aan deze Amerikaanse moordmachine. Daarnaast was het doel van het spel logischer geweest als je een Russische scherpschutter speelde, aangezien Georgië een buurland van Rusland is. Als je vrouw dan een Georgische is die is ontvoerd, dan heb je meteen een reden en een emotionele betrokkenheid. Nu ben je iemand die zijn werk koel en klinisch uitvoert. Wat ik eigenlijk wil is een lineaire versie van Sniper: Ghost Warrior 3, waarbij ik achter elkaar kan schieten over een grote afstand. Geen rennen en sluipen, want dan start ik wel een FPS op.
Dit is uiteraard een eerste indruk en mijn mening kan compleet omslaan als ik meer tijd met de game kan doorbrengen. Ik weet absoluut zeker dat Sniper: Ghost Warrior 3 snel veel fans gaat aantrekken. Wil je weten of het iets voor je is, onderstaand filmpje geeft een goeie indruk van de gameplay.
Sniper: Ghost Warrior 3 komt 27 januari 2017 uit op PlayStation 4, Xbox One en pc (Windows).
Als je een pre-purchase doet, dan krijg je de DLC “The Escape of Lydia” vol prequel-missies bij de game. Hier speel je als een vrouwelijke sniper en de missies geven je meer achtergrond bij het verhaal van Sniper: Ghost Warrior 3.