LEGO Star Wars: The Force Awakens
We gingen een paar weken geleden weer naar Star Wars: The Force Awakens. Nee, niet de film, maar de gelijknamige LEGO-game die gemaakt wordt door TT Fusion. We spraken met Graham Goring, die Lead Story Designer is van de game en natuurlijk mochten we een demo spelen om een gevoel bij de gameplay en de nieuwe features te krijgen.
Voor TT Fusion is het een speciale game, want voor hen is het eigenlijk elf jaar geleden begonnen met Lego Star Wars. Dat ze nu weer mogen werken aan een Star Wars-game is dan natuurlijk mooi. De ontwikkelaar mag dit keer niet alleen de verhaallijnen van The Force Awakens nabouwen in LEGO, maar ook extra achtergrondverhalen vertellen die zijdelings in de film voorkomen. Zo hebben Han Solo en Chewbacca misschien wel een schip vol Rathtars, maar hoe komen ze er aan? In de film horen we Han zeggen dat hij zijn complete crew kwijtgeraakt is daardoor, in deze game komen we er spelenderwijs achter wat daar gebeurd is.
Allereerst krijgen we een stukje gameplay van LEGO Star Wars: The Force Awakens waarin Finn en Rey de Millenium Falcon gejat hebben om BB8 naar de rebellen te brengen. Dan ontmoeten ze Han Solo en Chewbacca, die het schip terug stelen. Het duurt niet lang of twee bendes komen binnenvallen om schulden met Han te vereffenen. Allemaal bekend voor mensen die de film gekeken hebben, maar de scènes zitten natuurlijk vol met LEGO-humor. Dan begint het level. Natuurlijk spelen we met een paar LEGO-poppetjes en kunnen we onderling wisselen.
In dit geval hebben we twee groepen. Han, Chewbacca en BB8 worden onder schot gehouden door enkele soldaten. Hier zien we de eerste nieuwe feature: cover zoeken en van daaruit schieten. TT Fusion noemt het blaster battles. Deze zijn toegankelijk voor jong en oud, er is een auto-aim als je uit je cover komt om te schieten. Je kunt wel nog op andere dingen mikken, zoals meer op het hoofd, of op explosieve vaten die naast enkele soldaten staat, wat natuurlijk veel effectiever is.
Dit gevecht kunnen we niet winnen door een kannonier met een elektronisch schild, dat al onze schoten afketst. We zullen moeten overschakelen naar de tweede groep met Finn en Rey, die onder de vloer kruipen. Er is al meteen een probleem: gas. Gelukkig heeft Finn als speciale vaardigheid een gasmasker om daar doorheen te lopen en de afzuiging aan te zetten. Dan staan hij en Rey bij een gat in de vloer, maar Rey is erg acrobatisch. Ze gebruikt haar staf om in een gat in de muur te stoppen en dan al zwierend aan de overkant te komen. Ook heeft ze een wall-run, waardoor ze snel over aangegeven muren kan rennen.
Uiteindelijk zorgen ze per ongeluk voor een stroomstoring, waardoor de kannonier zijn schild kwijt is. Maar ja, een volgend gevaar: de Rathtars zijn uit hun kooi ontsnapt en pakken iedereen die ze tegenkomen. Terug van weggeweest zijn de ren-levels, waar de LEGO-poppetjes in jouw richting rennen, met een rollende Rathtar achter ze aan. Er zijn wat obstakels om te mijden, maar uiteindelijk lukt het ze een deur dicht te doen voordat het beest bij ze is. Dan komt de volgende feature om de hoek kijken: multibuilds.
In eerdere LEGO-games had je altijd wat steentjes die zenuwachtig heen en weer wiebelden, wat duidde dat je er iets mee kon bouwen. Nu heb je in LEGO Star Wars: The Force Awakens vaak een keuze uit twee of zelfs meer builds. Terwijl je bij de steentjes staat beweeg je de cursor naar een van de mogelijk oplichtende plekken en er wordt een ander object gebouwd. Deze builds zorgen voor een andere oplossing tot een probleem, zodat je met een tweede keer spelen in bijvoorbeeld free-play, de andere oplossing eens kan zien. Soms, zoals nu het geval met de Rathtar, moet je alle objecten bouwen om de tentakels vast te zetten.
De eerste build maakt een harpoen om een van de tentakels vast te zetten. Dan kun je bij een schakelaar komen, die een hologram doet verschijnen. Wat blijkt: de tweede build moet eerst gemaakt worden, een val, waarop dat hologram daarna staat te dansen. De tentakel valt deze aan en komt vast te zitten in deze val. Kleine puzzels als deze maken het voor jong en oud leuk. Later zien we nog een voorbeeld met wat tegenstanders die we of afleiden met een grote LEGO-popcorndoos, of een automatisch schietend turret. Het kan dus vriendelijker opgelost worden dan alleen met lomp geweld.
Er zullen geen gebieden afgesloten worden door een keuze, je kunt altijd een heel level van LEGO Star Wars: The Force Awakens verkennen. Het is dus niet zo dat je een keuze krijgt om een van twee deuren te bouwen bijvoorbeeld, waardoor je het andere gebied niet in kunt. Hier gaat het puur om verandering van spelen tijdens het opnieuw doen van een missie om bijvoorbeeld alle geheimen te ontdekken. Op deze manier is het net even wat anders.