Scalebound

Nee, er is geen vrije plek bij Scalebound” zegt een voor de rest aardige Nieuw-Zeelander aan de balie bij Microsoft. “Maar misschien als je even wacht dat dan iemand niet komt opdagen”. Prima, ik loop wel gewoon naar de kleine dame met het bordje Scalebound, die de mensen met afspraak naar de juiste kamer gaat begeleiden. “Wil je dit bordje even vasthouden?” Tuurlijk, maar dan loop ik wel gewoon mee. De Nieuw-Zeelander ziet het van een afstandje gebeuren en glimlacht. Deze jongen is fan van Platinum Games, dus al had ik door het riool moeten kruipen dan was ik nog binnen gekomen. Alleen stinkt dit een stuk minder.

Scalebound

Eenmaal in de kamer begroet Hideki Kamiya ons in het Japans. Dat kan ik nog wel begrijpen, maar gelukkig gaat een tolk de rest van zijn verhaal vertalen. Ik ben fan van originele stemmen, maar het is wel handig als je begrijpt wat er uitgelegd wordt. Allereerst benadrukt Kamiya dat we in deze demo vooral combat zien, maar dat we niet moeten vergeten dat dit geen actiespel van Platinum Games is, maar een actie-RPG. We krijgen dus veel aanpassingsmogelijkheden, kunnen onze twee krijgers verbeteren in een stijl die wij willen en er zal veel te verkennen zijn in de wereld van Scalebound. Dan start de trailer van de persconferentie nog een keer, die ik voor het gemak hieronder geplaatst heb.

Kamiya gaat daarna een stuk uitgebreider in op wat we voorgeschoteld hebben gekregen in de trailer van Scalebound. We zien Drew op zijn draak Thuban door de wereld van Draconis vliegen. We gaan meer planeten bezoeken waaronder onze Aarde zelf. Drew is een hippe twintiger, die zichzelf onoverwinnelijk vindt. Hij heeft de beschikking tot zwaarden, pijl en boog en mijnen. Zoals in de trailer kun je daarmee vijanden even stunnen, zodat Drew en Thuban er gratis op in kunnen hakken, bijten of schieten. Maar met Drew is meer aan de hand, letterlijk. Hij heeft een zogenaamde Dragon Arm. Zijn arm ziet er erg anders uit daarmee kan hij pulse energie schieten om vijanden uit te schakelen. Drew heeft door zijn arm ook de mogelijkheid in een halfdraak te veranderen, waarna hij tijdelijk veel sterker is.

Scalebound

Thuban is de laatste draak op Draconis die in de loop van het verhaal verbonden wordt met Drew. Je kunt hem als speler zelf niet besturen, maar je kunt hem later wel commando’s geven. De AI van de draak doet wat het best lijkt om de vijanden te vernietigen. Soms worden beiden van elkaar gescheiden om het verhaal en de relatie tussen de twee duidelijk te maken, zeker wanneer ze elkaar niet kunnen helpen. Drew en Thuban zijn namelijk beide gelinkt aan elkaar in de loop van Scalebound. En dat gaat verder dan dat de draak Drew niet opeet. Als een van beiden dood is gemaakt, dan is de ander ook het haasje. Ze delen dus hun leven met elkaar. Er is wel een klein beetje tijd tussen doodgaan om het te proberen op te lossen. Drew kan namelijk zijn pulse energy gebruiken om Thuban te genezen. Je kunt niet meteen alles met je draak doen. Er op vliegen zal tijd kosten voordat dat mogelijk is en zo zijn er meer mogelijkheden die pas later tot je beschikking krijgt.

Om de band verder te versterken kun je als speler Thuban aanpassen om het meer jouw draak te laten zijn. Armor, skins, en attributen kun je naar hartelust wijzigen of verbeteren, zodat jouw draak speelt in jouw stijl. Je kunt hem een enorm zwaar beschermde tank maken, of juist een kleinere draak met een speer aan zijn staart, om hem snelle aanvallen te laten doen. Sterker nog, waarom vuurballen, als je de draak ook ijsballen kunt laten spuwen? Dat upgraden doe je met de diamanten die kunnen vallen als je een vijand verslaat, en Drew het karkas bevriest zoals hij de grote sprinkhaan in de trailer aanpakt. Er verschijnen af en toe ook kisten, waarin loot zit. Deze heb je weer nodig om vooral Thuban sterker te maken, of beter beschermd tegen de vijand.

Scalebound

Drew en Thuban zijn ondertussen in een grot, waar kleinere sprinkhanen de boel onveilig maken. Om dat Thuban te groot is om te vechten komt het nu aan op Drew, die er weinig moeite mee heeft. In een iets grotere ruimte kan Thuban meehelpen door vuurballen te spuwen, maar Kamiya waarschuwt al dat hierdoor de diamanten en andere resources verloren gaan en je soms dus beter als Drew aan de gang kunt blijven gaan. Op het eind van de trailer zien we een enorme hydra met zeven koppen. Pittig, maar al snel verschijnen er drie andere Drews en Thubans ten tonele. We kunnen dus samenwerken tegen de echt grote vijanden. Er wordt een online vierspeler co-op ondersteund. Hoe het precies werkt weten we niet en dat wordt ook niet verteld. Het doet denken aan Dark Souls, waar je elkaar kunt helpen met de echt lastige bazen, maar daar wordt niet op ingegaan door Kamiya. We moeten dus nog een hele lange tijd wachten, want zo rond de feestdagen aan het eind van 2016 moet Scalebound uitkomen op Xbox One.