Beyond Eyes
Een van de games waarop ik verliefd ben geworden op E3 is een indie-game van Nederlandse makelij. Beyond Eyes ziet er schitterend uit, heeft een heel gaaf concept en laat je meeleven met de hoofdpersonage.
Het verhaal van de game is simpel. Jij begeleidt Rae, een blind meisje van tien dat haar kat Nani kwijt is. Ze is nogal schuw door een trauma, maar er is een nog groter probleem: Rae is blind. Hierdoor zie je de wereld anders dan in de meeste games. Rae fantaseert de wereld in haar hoofd door geur, geluid en tast. Deze wereld wordt prachtig weergegeven alsof je naar een schilderij van waterverf aan het kijken bent. De wereld wordt dynamisch ingekleurd, want alleen objecten die ze hoort, voelt of ruikt worden ingekleurd.
Het kan ook zijn dat Rae de boel verkeerd interpreteert. Zo hoort ze ergens water lopen en fantaseert ze dat het een prachtige fontein is. Komt ze dichterbij, dan ruikt ze dat het geen schoon water is, maar water uit een riool. Een ander voorbeeld: ze hoort kleding wapperen in de wind, en fantaseert er schone was aan een waslijn. Als ze dichterbij komt, blijkt het een vogelverschrikker te zijn. Dan pas hoort ze ook raven, en kruipt ze in haar schulp terwijl ze verder loopt. Haar gemoedstoestand zie je dus aan de manier van lopen. Rae loopt zelfverzekerd als er niets aan de hand is, maar ze kruipt ineen als ze gevaar voelt.
Er zijn verschillende hoofdstukken, elk in een andere omgeving. Dood ga je niet in Beyond Eyes, het spel gaat puur om de verkenning van een wereld die je niet goed kan zien. In het begin is het niet zo lastig, later kom je bijvoorbeeld bij een zwarte mist, waar een hoop ruis en een soort getik uit komt. Dit verstoort de rest van je interpretatie van de wereld. Het blijkt overigens een autoweg te zijn, met een stoplicht voor voetgangers. Regen is ook een vijand, want deze zorgt ervoor dat je nog minder om je heen hoort of ruikt. Dus dan is je fantasieradius nog kleiner en is het verkennen van de wereld nog lastiger.
Beyond Eyes wordt ontwikkeld door de Nederlandse Sherida Halatoe. Ontwikkelaar en tegenwoordig ook indie-supporter Team 17, bekend van Worms, is ook bezig met het spel. Halatoe was al bezig met de game voordat het gepitched werd bij Team 17. De studio zou alleen het idee maar niets hebben gevonden, maar met wat er al af was zagen ze de potentie en hebben ze hulp toegezegd. Team 17 doet marketing, publishing en helpt ook bij de ontwikkeling en optimalisatie van de game. Op deze manier komt Beyond Eyes dit jaar nog uit. Sherida blijft in controle, ze woont nu in Engeland en werkt op kantoor van Team 17 om te zorgen dat het project niet opeens een andere richting op gaat. En laten we wel zijn: als je tijd krijgt op de Microsoft-persconferentie tijdens E3 om je game te presenteren, dan heb je al heel wat bereikt.
Een Microsoft-persconferentie, een hands-off demo op de Microsoft-stand en nog speelbaar aanwezig op een indie-avond in Los Angeles. Wij konden niet meer om Beyond Eyes heen en dat is maar goed ook. Het spel is prachtig vormgegeven, en met koptelefoon op proef je de sfeer helemaal goed. Maar vooral het concept, een blind meisje dat de wereld bij elkaar fantaseert door geur, tast en geluid en zo de wereld verkent op zoek naar haar kat, is tof. De tot op zekere hoogte vergelijkbare game Unfinished Swan had al een mooi sfeertje, maar Beyond Eyes is een explosie van sfeer. Het spel komt nog dit jaar uit op Xbox One, pc, Mac en Linux. We vertrouwen er blind op dat dit een hit wordt.