Dark Souls-bedenker bespreekt Elden Rings moeilijkheidsgraad
In een interview met PlayStation Blog heeft Dark Souls-baas Hidetaka Miyazaki de moeilijkheidsgraad van Elden Ring bediscussieerd. De Souls-games, waar ook Elden Ring toe behoort, zijn bekend (en geroemd) om hun moeilijkheidsgraad en harde afstraffing bij fouten. Volgens Miyazaki hoopt dat die 'perceptie' veranderd bij Elden Ring.
"Onze benadering bij deze games, niet alleen Elden Ring, is om ze zodanig te ontwikkelen dat spelers aangemoedigd worden om uitdagingen te overwinnen. We proberen de moeilijkheid niet te forceren, of zaken moeilijk te maken omdat het moet. We willen dat spelers hun vindingrijkheid inzetten, de game en de wereld bestuderen, onthouden wat er mis ging bij de vorige poging bij die ene boss, en vooral: leren van hun fouten. We willen niet dat spelers het gevoel krijgen dat ze op oneerlijke manier afgestraft worden", aldus Miyazaki.
"In Elden Ring hebben we niet zozeer express de moeilijkheidsgraad verlaagd, maar ik denk dat meer spelers de game zullen uitspelen (dan bij vorige iteraties)". De manieren die From Software heeft bedacht om de game wat toegankelijker te maken voor een groter publiek kunnen we grofweg indelen in drie aspecten. Allereerst is er de uitgestrekte open wereld, iets wat we nooit eerder zagen in een Souls-game. Dit stelt spelers in staat om uitdagingen op hun eigen tempo te tackelen en bovendien is het een stuk eenvoudiger om uit benarde situaties te ontsnappen dankzij je razendsnelle knol die je uit het niets kunt oproepen.
Een ander element waardoor het iets newbie-vriendelijker wordt is de benadering die je kunt kiezen. Nieuw in Elden Ring is stealth, een element dat niet bestond in eerdere SoulsBorne-games. Je kunt bijvoorbeeld wachten tot het donker is zodat je minder makkelijk opgemerkt wordt en kampementen eenvoudiger geruisloos kunt aanvallen. Tenslotte is het eenvoudiger om hulp in te schakelen via de multiplayer. Niet alleen dat, ook zijn er nu Spirit Ashes, een soort oproepbare geesten van verslagen vijanden die je kunt oproepen om voor je te vechten of vijanden/bosses af te leiden.
Miyazaki benadrukt min of meer wat creative director Yasuhiro Kitao ook al aanstipte in een recent interview. Miyazaki geeft verder aan dat er weer meerdere eindes mogelijk zijn en dat er uiteraard weer NG+ mogelijkheden aanwezig zijn. Elden Ring komt op 25 februari uit voor PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.