Activision Blizzard verdient 1,2 miljard aan microtransacties in drie maanden
We horen gamers klagen over microtransacties, maar ondertussen zien we in de cijfers van Activision Blizzard waarom uitgevers ervoor kiezen. In de maanden juli tot en met september heeft de uitgever namelijk 1,2 miljard dollar binnengeharkt met het verdienmodel.
Activision Blizzard is vast blij met de microtransacties. Het bedrijf verdiende in totaal 1,95 miljard in het kwartaal met al zijn activiteiten samen, dus de 1,2 miljard uit microtransacties vertegenwoordigt meer dan de helft van de totale inkomsten. Vorig jaar verdiende Activision Blizzard 709 miljoen dollar aan microtransacties in hetzelfde kwartaal.
De Call of Duty-franchise had vooral veel profijt. De inkomsten van microtransacties in Modern Warfare en de Battle Royale-game Warzone waren vier keer hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Bovendien meldde Activision dat de verkopen in dit eerste jaar van Modern Warfare de hoogste zijn in de geschiedenis van Call of Duty en dat tweederde van die verkopen digitaal was.
Slecht nieuws voor de gamers die het verdienmodel verafschuwen: met dit soort cijfers vermoeden wij dat microtransacties niet snel zullen verdwijnen.
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
Games zijn nou eenmaal duur. Vooral aan het front van de ontwikkelingen. Daarom zijn het ook de betere games. Niemand is verplicht micro transacties te maken. Daar kiezen de spelers zelf voor.
Het is ook wel dat Corona hier aan heeft bijgedragen denk ik.
Ik mis die goeie ouwe N64 tijden, lekker splitscreen gamen, maar het is jaren enkel nostalgie bij mij.
Fortnite, Minecraft, Overwatch, MMO's, COD, microtransactions, DLC, season passes
mij niet gezien
- Marcus Aurelius
Na het fiasco van D3 ben ik wel sceptisch en ik heb geluiden omtrent de game gehoord die me niet heel positief maken, maar het is vooralsnog allemaal 'hearsay', dus ik maak nog geen aannames of conclusies.
Verder heeft Blizz z'n shine wel zo'n beetje volledig verloren.
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden<;/a>\[/b\]
Als je als ontwikkelaar bepaalde cosmetische content wil verkopen, dan kan dat via die MTX. Dan kan de speler zelf bepalen of hij/zij het andere uiterlijk van een onderdeel de prijs waard vindt.
Een systeem als wat ze bij Path of Exile hanteren vind ik zelf een mooi systeem.
Je betaald een bepaalde prijs aan de ontwikkelaar en afhankelijk van de hoogte krijg je meer content om mee te pochen. Het heeft verder 0,0 gameplay waarde, maar ziet er tof uit
In de vastgesteld pakketten krijg je tevens een in-game currency waarom je nòg meer cosmetics kan unlocken.
De volledige game is verder 100% gratis en krijgt geregeld content updates voor alle spelers om van te genieten.
Met de koop van de eerder benoemde pakketten steun je de ontwikkelaar naar je eigen inzicht. Dit kan van ¤5 tot ¤500 per aankoop (bedragen dienen ter voorbeeld).
Zelf heb ik meermaals voor verschillende gratis games een paar euro's uitgegeven. Voor de ene wat meer dan de andere. Ik bepaal van te voren wat ik reëel uitgegeven zou hebben voor een specifieke game (of beter gezegd, wat ik het waard vind) en zal dan tot dat bedrag uitgaves maken, als de content me aanspreekt
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
De eerste vorm mag van mij compleet afgeschaft worden.
De tweede vorm vind ik geen probleem.
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden<;/a>\[/b\]
Lang niet alle games spreken me meer aan en soms twijfel ik dan aan de interesse in m'n hobby.
Maar ik besef me ook dat het voor een groot deel komt, omdat ik bij lange na niet meer dezelfde hoeveelheid vrije tijd heb, als voorheen. Een 40-urige werkweek hakt aardig in op je vrije tijd
Ik ben in de loop der jaren een stuk kritischer geworden over welke games ik mijn geringe vrije tijd aan ga besteden.
Dat games verder niet super vernieuwend zijn, dat vind ik minder vervelend. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? er op verbeteren is imo dan meer dan prima. Dat de industrie 'fat' is geworden, dat beaam zonder meer. De gamesindustrie is groter dan de filmindustrie en er gaat een heel stuk meer geld in om. Gelukkig blijven er zo nu en dan pareltjes tussen zitten in zowel AAA titels als de Indie's en de nog kleinere. Dat zijn dan ook de titels waar ik me op probeer te focussen
Te oud ben je echter nooit! Ik neem mijn 63 jarige vader als voorbeeld: die zit met geduld te wachten de Shadowlands uitbreiding van WoW
Tuurlijk, de game-wereld veranderd en sommige veranderingen zijn meh, maar ik raad je aan om je daar niet door uit het veld te laten slaan m.b.t. een hobby die je 25 jaar lang hebt beoefend
Nog genoeg verborgen pareltjes te vinden!
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Path of Exile?
Ik speel het zelf niet echt meer (te grote backlog van andere games), maar het meisje geniet er nog wel redelijk van van
(Ze vindt Hell difficulty niet leuk, dus daar stokt ze vaak en komt er een nieuwe char
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden<;/a>\[/b\]
Heb PoE alweer een aardige tijd niet meer opgestart, maar DAMN die game is heel fijn qua char building en de creativiteit die je erin kwijt kan
M'n laatste char was een Rogue met dusdanig enhanced skills dat met een indrukte muisknop ik vrijwel door het hele level heen kon hitten
Zijn naam? Draaiedraaie
ik ben zelfs tijdens een sessie eventjes in slaap gevallen (minuutje ongeveer), terwijl ik in combat zat (ik was ècht heel moe -èn eigenwijs-) en nadat ik wakker schrok was alles dood en was m'n toon nog steeds rondjes aan het draaien, omdat ik nog wel m'n vinger op de muis had
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Hebben ze op Hell difficulty in D2 ook... vaak tot grote frustratie van het meisje
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden<;/a>\[/b\]
- Ren er omheen en dan maar niet alles dood op de map
- Save & Quit, restart, en hopen dat er wat anders staat
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Jammer genoeg is die gratification van korte duur en ga je weer een andere uitgave doen om het gevoel terug te krijgen..
Hmmm.. hoeveel mensen zouden na deze Corona periode koopziek zijn geworden?
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Van dat soort games blijf ik ver weg, want die dingen verzieken de game en de bijbehorende community volledig.
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Speel de laatste tijd COD warzone, gratis, maar me nog niet laten verleiden wat te kopen. Skins interesseren me niks en je kan prima meekomen zonder wat te kopen. Op het ipadje black desert mobile, ook gratis en ook prima te spelen zonder er geld in te steken.
Dan liever dat dan 70 euro betalen voor een game die 'eindig' is.
En doodzonde van Blizzard. Dat was wel mooi bedrijf. Veel goeie titels geproduceerd. Totdat ze werden besmet met de aids van Activision.
Genoten met het lezen. Keep it up bro!
Of games die op pauze kunnen, of die max 10 a 15min van je tijd vergen, omdat het een makkelijke in en out is
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
F2P games als Warframe, PoE, Valorant etc. zouden nooit doorontwikkeld worden zonder microtransacties.
Microtransacties op games van 60/70 pleuro: dat laat me een slechte smaak achter.
Evolved, Assassins Creed, Battlefront, FIFA e.d. laat ik dan ook met plezier links liggen.
Dat Activision alleen al met microtransacties 1,2 miljard binnen harkt en het niet eens voor elkaar krijgt om simpele bugs binnen een redelijk tijdsbestek te fixen, dat is een ander verhaal.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken