Lichte stijging kiloknallers in 2019
Na een jarenlange daling is het aantal kiloknallers vorig jaar voor het eerst sinds 2015 weer licht gestegen. “Het gestunt met keurmerkloos vlees gaat over de ruggen van de dieren. De supermarkten verkopen willens en wetens leedvlees. Voor hun eigen gewin,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Wakker Dier wil dat supermarkten zo snel mogelijk overschakelen op vlees met minimaal één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Het aantal kiloknallers steeg in 2019 echter met 292, van 8.103 naar 8.395. “Het stunten met keurmerkloos vlees zorgt ervoor dat de dieren onnodig lijden. De stijging is dan ook zorgelijk,” zegt Hilhorst.
Stijgers
De drie grootste drijvers achter de stijging zijn Albert Heijn, Hoogvliet en Coop. Het aantal kiloknallers steeg het hardst bij Albert Heijn: plus 232. Ook het aantal stunts van vlees mét keurmerk steeg. Het totale aantal aanbiedingen met vlees steeg sinds 2018 met ruim 1.700.
Verklaring
De stijging van het aantal aanbiedingen is opvallend, omdat halverwege het jaar bleek dat supermarkten minder vlees verkopen dan in voorgaande jaren. ”Het lijkt er op dat supermarkten met de vele vleesstunts deze positieve trend zo veel mogelijk proberen tegen te gaan,” zegt Hilhorst. Tegelijkertijd speelt ook de eeuwige strijd om het marktaandeel. Supermarkten proberen klanten te lokken met goedkoop vlees zodat ze marktaandeel kunnen afsnoepen van de concurrent.
Kiloknallers
Supermarkten stuwen de verkoop van vlees met verborgen dierenleed steeds verder op. Zo zorgt de kiloknaller ervoor dat kippen, varkens en koeien lijden. Zij betalen de prijs. Om deze reden telt Wakker Dier sinds 2010 de kiloknallers, in de folders met aanbiedingen. De organisatie volgt de elf grootste supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar.