Telemarketeers mogen niet langer anoniem bellen
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft haar wetsvoorstel gepubliceerd om voor consumenten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid (zoals een eenmanszaak) een einde te maken aan telemarketing-irritatie. Bedrijven of organisaties mogen Nederlanders straks alleen nog benaderen via de telefoon als zij daar zelf expliciet toestemming voor hebben gegeven.
Telemarketeers mogen bovendien niet meer anoniem bellen: het telefoonnummer van de afzender moet zichtbaar zijn. De conceptwijziging van de Telecommunicatiewet gaat vandaag voor een periode van zes weken in internetconsultatie en is één van de belangrijke thema’s in de afgelopen najaar door staatssecretaris Keijzer gepubliceerde Consumentenagenda.
Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): “Ook uit nieuw onderzoek blijkt dat Nederlanders zich in overgrote meerderheid ergeren aan ongevraagde, telefonische verkoop: ongeacht de organisatie die er achter zit. Daarom ga ik dit wettelijk verbieden. Alleen als je zelf expliciet toestemming geeft (opt-in), kun je nog gebeld worden. Dat geldt straks voor álle natuurlijke personen, niet alleen consumenten.”
Nederlanders stellen geen prijs op ongevraagde telemarketing
Uit een nieuw onderzoek (Kantar, april 2019) in opdracht van het ministerie van EZK onder meer dan 1.100 Nederlanders blijkt opnieuw dat zij in overgrote meerderheid ongevraagde telefonische verkoop niet op prijs stellen. Dit varieert van 89% die zich stoort aan commerciële telefoontjes van uitgevers tot 96% als het gaat om loterijen. Consumenten stellen ook telefonische verkoop door goede doelen (88%) niet op prijs.
Ook beperking termijn waarin bestaande klanten gebeld mogen worden
Het kabinet wil ook telemarketing richting bestaande klanten beperken, door een maximale termijn vast te stellen waarbinnen nog contact mag worden opgenomen voor een nieuw aanbod. Bedrijven die telemarketing inzetten, willen deze beperking van de termijn met zelfregulering organiseren. Wanneer dit onvoldoende werkt, kan staatssecretaris Keijzer alsnog een wettelijke termijn instellen via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).
Bescherming natuurlijke personen ‘achter’ een telefoonnummer
Niet alleen degene op wiens naam het telefoonabonnement staat, krijgt bescherming. Ook natuurlijke personen die hiervan gebruik maken vallen hier onder. Voorbeelden zijn huisgenoten van een abonnee, bewoners die een centraal nummer van een zorginstelling met rechtspersoonlijkheid gebruiken en werknemers die hun zakelijk abonnement tevens voor privédoeleinden gebruiken. Doordat er bijvoorbeeld niet anoniem gebeld mag worden, kan toezichthouder ACM de voorgenomen wettelijke regels straks ook beter handhaven.
De internetconsultatie voor de wijziging van de Telecommunicatiewet is vandaag gestart. Belanghebbenden kunnen zes weken reageren op het ontwerp. Aan het einde van dit jaar dient staatssecretaris Keijzer de voorgestelde wetswijziging in bij de Raad van State en vervolgens bij de Tweede Kamer.
Vind het allemaal wel meevallen maar strooi dan ook niet met mijn telefoonnummer.
Ik vind de volhardendheid van de postcodeloterij en hun aanbiedingsbrieven vele malen irritanter.
[ Bericht gewijzigd door woessie op donderdag 4 juli 2019 @ 08:15 ]
In Mekka
Dat is pas leuk
(Ik word nooit gebeld, behalve door Ziggo, maar die mogen dat omdat ik klant ben.
In Mekka
Dat is pas leuk
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
Nu nog een 0800-nummer verplichten als terugbelnummer.
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Zelfde qua straatventers, bijna in elke grote stad hangt er zo'n groep gieren met kranten, staatsloten, goede doelen en andere troep.
Op Utrecht centraal bijvoorbeeld is heel de doorstroming van winkelcentrum naar station verstoord door die grappen.
Ik word alleen gebeld door goede doelen en energie, maar met die energiekoekenbakkers ben ik echt helemaal klaar.
Nu krijg ik zo nu en dan nog een telefoontje. En als ik vraag aan ze waarom ze het bel me niet niet hanteren zeggen ze dat ze in opdracht van bellen en een uitzondering zijn.
Laat ze deze wet maar zo snel mogelijk invoeren. Kan ik deze mensen terug bellen en zelf een gigantische goeie aanbieding doen, eentje die je gewoon niet kan weerstaan.
Ps. Het zijn inderdaad altijd energie bedrijven die bellen.
Lang leve de block call settings
Alleen een notificatie achteraf nog...
Ik zou alleen graag nog een optie zien dat de anonieme beller een bericht te horen krijgt
dat hij/zij zijn nummer moet inschakelen als hij/zij wil dat ik opneem.
Waarop ik dan zei: "Dan kan helemaal niet. want ze mogen eigenlijk geen privé gegevens doorgeven aan derden. Ik stel voor dat er een bel me wel register wordt opgezet."
Zie hier het resultaat? (althans zo voelt het wel een beetje).
Eigenlijk het zelfde verhaal als met donoren, bij een Opt-In of een Opt-Out is er uiteindelijk ongeveer 20-30% wat zich inschrijft.
Idem voor spammers en virusverspreiders. Lange gevangenisstraffen voor die criminelen.
Als het belangrijk is bellen ze maar met nr herkenning aan.
Ik sta ook niet in het telefoonboek dat scheelt een hoop, het enige wat daarop af komt zijn spammers en heel mischien 1 telefoontje in 10 jaar van iemand dat mij daadwerkelijk zocht.
en dan krijg je een belletje en begint een buitenlandse dame tegen je.
die bv Engelse dame probeert een gesprek aan te gaan.
zelf hang ik zo snel mogelijk op.
maar ze weten je naam en praten je schuld aan voor geldschulden.
meermaals klachten ingediend bij mijn telecom leveranciers.
Na flink onderzoek blijkt dat de telecomhouders er veel baat bij hadden deze praktijken door te laten gaan.
en zelfs veel van die bedrijven werden door BV Vodafone of KPN gehost.
daardoor wilde de providers ook niet hun identiteit prijs geven.
En werd er gezegd dat de providers hier niks aan konden doen.
om dan over de gehackte centrales nog maar niet te beginnen.
Terwijl de telecomhouders hier zeker WEL wat aan kunnen doen.
Maar telecom leveranciers verdienen gewoon geld aan de beltikken
Dus hulde voor Mona dat ze hier een wetswijziging voor heeft ingediend !
zullen veel mensen bij gebaad zijn.
vanaf dag 1 al in bel me niet register ingeschreven, maar dan blijkt ineens dat ik ooit ergens klant was en bellen ze naar aanleiding daar van en dan mag het ineens wel.
En dan ook steevast aan einde van gesprek nog verplicht wijzen op het bel-me-niet register waar ze zichzelf ook aan zouden mogen gaan houden. En beleefd aangeven dat je geen interesse hebt wordt in 10 voud ondervangen door hun fantastische (ahum) flowchart. Paupervolk dat er werkt.
Telemarketing is nu direkt ophangen en nummer blokkeren en automatische reverse lookup van telefoonnummers op mobiel werkt ook steeds beter om ze vervolgens te blokkeren.
Onderhand is toch wel bewezen dat dat niet werkt.
Onbekende nummers komen hier niet eens door.
De rest stuurt maar een email.
Ik bepaal.
Ze bellen ondernemers op met een smoes dat iemand hun domeinnaam met andere extensie gekaapt heeft, hun zouden zogenaamd gezien hebben dat iemand dus met andere gegevens de bedrijfsnaam geclaimd hebben en als je snel bent kunnen hun zogenaamd die domeinnaam nog tussen door claimen voor honderden euros en waar je vaak jaren aan vast zit.
Zoals je op google ziet duizenden klachten erover, zelfs een hele rechtszaak voor geweest (die ze verloren hebben) maar nog gaan ze door met oplichten.
Ik laat ze hun verhaal doen. Leg de telefoon neer en ga verder met mijn werk.
Na 10 minuten kijk ik nog eens, als ze dan nog hangen dan vertel ik ze leuk dat we geen interesse hebben. Ze bellen niet meer terug.
Dat nummer geef ik door als ik weer eens ergens een tel.nr. moet achterlaten. Word ik niet op m'n mobiel lastig gevallen
bellen ze op, gooi je gewoon de hoorn weer op de haak, simpel, je bent niet verplicht om met ze in gesprek te gaan.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
sindsdien nooit meer gebeld, geloof dat ik op de zwarte lijst sta
Voordeel Collectief Nederland valt me al jaren lastig om energiecontracten aan te smeren, maar denk maar niet dat ze me uit hun database halen als je daarom vraagt. De ellende is dat ze je dagelijks blijven terugbellen... genadeloos, ook al heb je ze tig keer verteld dat je niets van ze wilt afnemen... ze blijven doorgaan met bellen...
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken