Meisje geveild via Facebook
Een 17-jarig meisje uit Zuid-Soedan lijkt te zijn geveild via Facebook. Het meisje was al verkocht voordat het social media platform de pagina kon sluiten.
Plan International, een non-profitorganisatie die zich voornamelijk bezig houdt met ontwikkelingssamenwerking, vergeleek de veiling met slavenmarkten. "De vader van het meisje heeft naar verluidt vijfhonderd koeien, 3 auto's en 10.000 dollar cash gekregen voor zijn dochter. Het meisje is inmiddels tijdens een ceremonie op 3 november met de hoogste bieder getrouwd", aldus Plan. "Vijf man deden mee aan de veiling en geruchten gaan dat sommigen hoog geplaatste regeringsofficials waren."
Meet Nyalong Ngong Deng Jalang whose dowry is 500 cows and 3 V8 cars https://t.co/RWzeNn9srW pic.twitter.com/2grHRaX92p
— Pulsenaija (@pulsenaija) November 19, 2018
George Otim, directeur van Plan in Zuid-Soedan is geschokt en spreekt van 'barbaars gebruik van technologie'. "Dat dit meisje in deze tijd verkocht kan worden op 's werelds grootste social media platform gaat mijn verstand ver te boven", aldus Otim.
Facebook reageert uiteraard ook geschokt en bevestigt nogmaals dat zij strikte regelgeving heeft omtrent adverteren van mensenhandel. "De pagina is direct door ons gesloten en de persoon heeft een permanente ban gekregen. We zijn continue bezig om onze voorwaarden na te leven en hebben de grootte van onze beveiligings- en opsporingsteams verdubbeld naar 30.000 werknemers", volgens een woordvoerder.
Dit nieuws komt weer als een klap aan bij Facebook. Het bedrijf wordt de laatste tijd flink bekritiseerd om het feit dat hun platform regelmatig misbruikt wordt voor inmenging in politieke zaken (Sri Lanka en de presidentsverkiezingen in de VS) en oproepen tot geweld tegen minderheidsgroepen (Myanmar).
Critici vinden dat Facebook enorm inefficient bezig is met het aanpakken van dit soort misbruik en hun aanpak van 'fake news' en Russische propaganda. Een artikel in dagblad The New York Times hielp daarbij niet. In dat artikel wordt Facebook beschuldigd van het inhuren van PR-bureau Designers Public Affairs die critici van Facebook moeten aanpakken door minachtende berichten over hen de ether in te sturen. Inmiddels heeft Facebook alle banden met dit bureau verbroken.