Bizarre finish eerste NASCAR-race op 'roval'
De eerste NASCAR-race op de roval van Charlotte - de combinatie van de road course en de oval - heeft zondagavond volle bak spektakel opgeleverd. Het eerst deel was niet zo boeiend, maar in de slotfase ging het er behoorlijk stevig aan toe.
Vroege crash
Kurt Busch vertrok vanaf poleposition en nam bij de start dan ook de leiding, voor Kyle Larson. Die nam de leiding zelf al snel over en werd gevolgd door Chase Elliott. Amateur Stanton Barrett reed zich al snel de bandenstapels in, waardoor er een snel einde kwam aan zijn 23e NASCAR Cup Series-race, nadat de parttime stuntman er tussen 1999 en 2006 al 22 gereden had.
Na de caution volgde uiteraard de herstart, dit keer met Larson op kop, voor Kurt Busch en Clint Bowyer. Larson hield de leiding de hele eerste stage vast en won die dan ook, voor de twee eerdergenoemde heren.
Gezapige eerste helft
Stage twee leverde weinig spanning op, maar aan het einde ging het toch nog even niet goed: William Byron kende een probleem, Aric Almirola probeerde er omheen te rijden, maar raakte daarbij vrij stevig de muur. Voor beiden was er wat schade, maar het leek op zich mee te vallen.
De verder weinig spectaculaire tweede stage werd gewonnen door Ryan Blaney, met Jimmie Johnson, Kurt Busch en Joey Logano op zijn hielen. Na de pitstops voorafgaand aan de herstart voor het derde en laatste deel van de race had Larson de leiding weer in handen, voor Kyle Busch en Jamie McMurray.
Schade voor Almirola, terwijl Chris Buescher een sponsorbordje meeneemt (Bron: YouTube)
Na 65 van de 109 ronden kwamen de titelaspiraties van Austin Dillon definitief tot een einde: hij kwam stevig in aanvaring met de muur en moest naar binnen, waardoor de Daytona 500-winnaar uit de race lag. Ook Almirola had het weer lastig: hij kwam weer in de problemen en liep nog eens wat schade op aan zijn van ducttape aan elkaar hangende auto, maar hij kon door.
Bij de herstart hadden Ricky Stenhouse en Paul Menard de leiding, die ze over hadden genomen door tijdens de caution niet naar binnen te komen. De volgende play-offcoureur zat ook gelijk in de problemen: Erik Jones viel ver terug en lag op koers om uitgeschakeld te worden, terwijl Brad Keselowski vooraan de leiding pakte.
Nog meer schade voor Almirola (Bron: YouTube)
De strijd barst los
Met 26 ronden te gaan liep Keselowski wat lichte schade op, waarna Larson gelijk de aanval opende. Die werd afgeslagen en het tweetal bleef lange tijd gezamenlijk voorop rijden, ver voor de rest. Ook met nog maar acht ronden te rijden hadden Keselowski en Larson de eerste twee plekken in handen, maar op veertien seconden was Martin Truex Jr nog een gevaar: dankzij een andere pitstopstrategie kon hij in de slotfase nog volop knallen.
Toch werd de boel weer even overhoop gegooid, nadat Stenhouse Jr in de problemen kwam en een caution veroorzaakte. Met zeven ronden te gaan kon men weer door, met Larson, Keselowski en Truex voorin. Dat ging echter fout: Keselowski ging in bocht één rechtdoor de bandenstapels in en zat vast, terwijl onder meer ook mede-leider Kyle Larson en Kyle Busch daar plotseling tot een einde van hun race kwamen.
Keselowski gaat rechtdoor (Bron: YouTube)
De rode vlag werd gezwaaid om de boel op te ruimen en voor Larson was het einde nog niet definitief: met een zwaar beschadigde auto kwam hij de baan weer op, met als doel om zijn play-offkansen in leven te houden. Daarvoor moest hij het opnemen tegen Almirola, die ook al flink wat schade aan zijn auto had.
Bij de herstart ging het verrassend genoeg goed en het waren Truex en Johnson die de leiding namen. Die twee vochten om de winst, daarachter trok Almirola alles uit de kast om genoeg man in te halen om zo Larson te passeren in de strijd om de laatste play-offplek. Dat leek precies te lukken, terwijl het voorin weer helemaal fout ging.
Bizarre ontknoping
In de allerlaatste bocht probeerde Johnson nog eens álles om Truex te passeren, waardoor de zevenvoudig kampioen spinde...tegen Truex aan. Blaney kon zo ineens langszij komen en uit het niks de race winnen, Johnson finishte als achtste en moest nagelbijten, want ineens was zijn play-offplek niet meer zeker.
Ondertussen spinde ook Jeffrey Earnhardt nog eens in de laatste bocht, nadat hij aangetikt werd, en daar lag dé kans voor Larson: met een meer dan half kapotte auto ramde hij twee keer de muur en hobbelde hij richting finish, want hij moest nog één plek winnen. Hij passeerde de stilstaande Earnhardt en reed zich zo op één punt de play-offs in, ten koste van Johnson, die door zijn achtste plek precies tekort kwam.
Uiteindelijk waren het zo Denny Hamlin, Erik Jones, Austin Dillon en Jimmy Johnson die werden uitgeschakeld in de strijd om de titel, terwijl Blaney de zinderende race op de roval won.
De bizarre laatste bocht (Bron: YouTube)
Larson hobbelt de play-offs in (Bron: YouTube)
Truex was niet blij met Johnson (Bron: YouTube)
Ook altijd weer bijzonder om te zien hoe die voertuigen gewoon na een paar aanvaringen met wat in-model-klop-werk en een halve kilometer ducttape nog gewoon tot racen in staat zijn.
En natuurlijk nog de vraag of Buescher nou nog geld van EchoPark krijgt voor alle airplay.
In NASCAR moet je zoiets totaal niet verwonderen
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
And we poisoned their asses,It had to be done, So that we could have fun
zo'n race moet je gewoon op de achtergrond aanzetten. Het is dan ook een populaire sport onder huisvrouwen... die zetten het gewoon aan, gaan ondertussen schoonmaken en als er wat gebeurd is kijken ze weer even.
Daarom zitten er ook zoveel sponsoren als kellogs en McDonalds in.
En je beschrijft denk ik vooral de F1, waar je de start kijkt en dan ondertussen wat andere dingen kunt gaan doen en even een blik op de TV kunt werpen als er even een momentje is of een pitstop van de leider die dan twee plekken inlevert ofzo
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Maar verder moeten ze het ook wel hebben van de persoonlijke affaires en roddels over de courreurs. Dat is natuurlijk wel een soort sensatie die in de F1 niet voor komt.
wat een saaie meuk,te commercieel, te Amerikaans, en duurt te lang, echte spektakel mist. en deze hybride race wat een onzin zeg. en in het eerste filmpje rond 1 minuut hoor je de commentator roepen wat een mooie bocht
dus de vergelijking met de Konings klasse F1 kan je niet maken vind ik. en hoeveel techniek van de nascar komt naar de gewone burger auto. precies niks noppes, vanuit de F1 zijn al heel veel technieken doorgezet.
zo zijn er nog genoeg redenen om de 2 niet met elkaar te vergelijken.
Als je het wél zou vergelijken zou je als voordeel van de F1 bijvoorbeeld kunnen zeggen dat het veel internationaler is en dat er meer techniek naar de burgerauto's gebracht wordt, terwijl je als voordeel voor de NASCAR zou kunnen zeggen dat er minder gezeik is met truttige regeltjes op de baan, dat het heerlijk ouderwetse tyfusherrie is en dat er véél meer kanshebbers zijn op een goede klassering in de race.
Road courses vs ovals is natuurlijk een hele andere discussie en ook daar geldt: beiden hebben zo hun voor- en nadelen. Het vergt gewoon een compleet andere manier van rijden en beiden zorgen weer voor totaal andere mogelijkheden wat bijvoorbeeld inhalen betreft.
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
en die tyfus herrie ben je echt super zat na al een uur zelfs met koptelefoon tegen herrie.
en zonder is geen optie dan heb je binnen een kwartier koppijn.
en de amerikanen roepen dat een race zonder crash rook en schrapen van de muur geen race is. en dat is wederom een geluks factor het zo soepel van de regels houden dat wanneer iemand die dik lijkt te gaan winnen een zetje geeft en crasht en pech heeft.
Road courses vs ovals ja daar zit een hele historie achter geloof ik. het voornaamste dat ze met gietijzeren remschijven rijden die absoluut niet gemaakt zijn om te remmen elke ronde.
voor safety regulations zou dat in f1 een absolute no go zijn. persoonlijk vind ik het ook niet slim om met zelke remmen road courses in te zetten in de nascar.
dus Nascar is VS ten top en F1 wetenschap in zijn vreemdste vormen.
1 van de reden van nascar is
De teams moeten kiezen uit drie basischassis: Chevrolet, Ford of Toyota. Het idee erachter is nog steeds dat het automerk dat 's zondags de race wint, 's maandags meer auto's verkoopt. In de Formule 1 zijn de auto's zo buitenaards dat je niet geneigd bent op maandag naar de dealer te rennen omdat je enorm geïnspireerd bent geraakt.(toch weer gewoon commerciële BulS*t)
zoals in Amerika nog veel dingen extreem commercieel zijn bv santa claus door coca cola
Overigens kun je iemand die 'dik' lijkt te gaan winnen wel een tikje geven, maar die ga je dan honderd procent zeker zelf een keer terugkrijgen. Dat wordt grotendeels gewoon onderling opgelost in plaats van voor elke scheet een tijdstraf of iets dergelijks te geven. 'Geluksracen' vind ik ook wel meevallen, ook na het kijken van vrijwel alle 30-40 races per jaar in de afgelopen paar jaar.
En inderdaad, in de F1 hebben de auto's weinig herkenbaarheid, het is meer wetenschap dan autorijden. In de NASCAR speelt ook veel minder de situatie dat je, als je een goede auto hebt, al vrijwel zeker in de top-6 rijdt zolang je gewoon een degelijke coureur bent en verder geen grote fouten maakt. Het is veel meer open.
Buiten dat alles is het ook veel meer benaderbaar voor fans, wat veel mensen ook prettig vinden. De sterren in de F1 komen over als halfgoden die van 100 meter een keer een duim opsteken naar wat fans, in de NASCAR (sowieso in de VS) is dat er wat minder.
F1 is natuurlijk ook gewoon één groot commercieel circus verder. Maar uiteindelijk is racen het belangrijkste en zoals in eigenlijk elke raceklasse, of het nou NASCAR, MotoGP, F1 of GP3 is, saaie én mooie races zijn er overal wel. Geen enkele klasse is áltijd leuk en eigenlijk is ook geen enkele klasse áltijd saai.
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken