Amiibo kunnen beter verkopen in Japan
Nintendo president Satoru Iwata heeft te kennen gegeven dat de uiterst populaire amiibo beter kunnen verkopen in Japan. Japan is verantwoordelijk voor slechts elf procent van de in totaal 5.7 miljoen verkochte amiibo.
Iwata geeft een aantal redenen voor de vooralsnog tegenvallende verkoop. De eerste is het formaat van de amiibo. Retailers in Japan vonden de amiibo te groot in vergelijking met het formaat van vergelijkbare figuren in Japan. Nintendo achtte het formaat echter geschikt voor globale verkoop en hield het originele formaat aan.
De tweede reden is het feit dat Japanners nog niet overtuigd zijn van de meerwaarde van amiibo. Omdat de functionaliteit anders is in elke game is het adverteren van amiibo voor Nintendo lastig. In de toekomst gaat Nintendo hier meer energie in steken, te beginnen met een nieuwe app waarin amiibo demo's van klassieke NES- en SNES-titels vrijspelen.
Overigens verwacht Iwata wel een verbetering in de hoeveelheid verkochte amiibo in Japan. Functionaliteiten voor Nintendo 3DS-games, zoals Super Smash Bros., gaf de verkoop al een kleine boost en de standaard compatibiliteit van amiibo met de New Nintendo 3DS XL moet deze boost aanhouden. Of dit inderdaad het geval gaat zijn, is afwachten.
Benieuwd naar amiibo? Bekijk dan eens het filmpje hieronder, waarin één en ander wordt uitgelegd.