'Airbus Air Asia steeg veel te snel'
Het vliegtuig van Air Asia dat vorige maand met 162 mensen aan boord in de Javazee stortte was bezig met een veel te steile klim voordat het plotseling van de radar verdween. Dat is volgens de Indonesische minister van transport Ignasius Jonan gebleken uit radargegevens.
De Airbus A320 klom met zo'n zesduizend voet per minuut, terwijl voor verkeersvliegtuigen duizend tot tweeduizend voet per minuut normaal is, zei Jonan. "Alleen een straaljager kan dat", zei hij.
Jonan zei niet waarom het vliegtuig zo snel steeg. In hun laatste radiocontact met de verkeersleiding hadden de piloten toestemming gevraagd om van 32 duizend voet naar 38 duizend voet te klimmen om een onweerswolk te vermijden. Die toestemming werd niet gegeven omdat er al een ander vliegtuig vloog. Vier minuten later verdween vlucht 8501 van de radarschermen zonder dat er noodsignalen werden ontvangen.
Waarschijnlijk is het vliegtuig overtrokken geraakt, waardoor de vleugels geen draagkracht meer hadden. In 2009 verdween een Airbus A330 van Air France op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs. Onderzoekers stelden aan de hand van de zwarte dozen vast dat dat vliegtuig aan een steile klim begon en in een overtreksituatie raakte die de piloten niet meer konden herstellen.
De zwarte dozen van vlucht 8501 zijn inmiddels geborgen, maar de daarin opgeslagen gegevens zijn nog niet volledig geanalyseerd. Volgens Nurcahyo Utomo van de Nationale Transport Veiligheidscommissie is ongeveer de helft van de cockpit voice recorder beluisterd. "Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, omdat wij niet weten wat er op de resterende helft staat." Utomo voegde eraan toe dat er geen aanwijzingen zijn voor terrorisme en dat er geen andere stemmen zijn te horen dan die van de piloot en de copiloot.
Het vliegtuig verging tijdens een vlucht van Surabaya naar Singapore. De meeste passagiers waren Indonesiërs. Door de ruwe zee konden tot nog toe nog maar 53 slachtoffers worden geborgen.