Bechdel Test-films deden het goed in de bioscoop
Van de vijftig meest succesvolle films van 2013 hebben degenen met vrouwelijke personages een grotere winst binnengehaald dan de films zonder. Dat meldt entertainmentwebsite Vocativ.
De website analyseerde de vijftig bestverdienende (Amerikaanse) films van 2013 om te zien of ze voldeden aan de Bechdel Test. Deze test evalueert een film op het criterium dat deze minimaal twee vrouwen moet tonen, die met elkaar een gesprek hebben over iets anders dan een man. Hiermee geeft de test een richtlijn voor gendergelijkheid. Volgens Vocativ voldoen 17 films, oftewel 34% van de vijftig, aan de test, met nog zeven films die “dubieus” zijn. De overgebleven 26, oftewel 52%, voldoen niet aan de test.
De 24 films die geheel of gedeeltelijk voldoen aan de test droegen gezamenlijk bij aan een opbrengst van 3,1 miljard euro aan de Amerikaanse kassa’s. De 26 films die niet voldoen brachten net geen 2 miljard euro op. Beide categorieën hadden blockbuster films: Pacific Rim (75 miljoen) en Monsters University (197 miljoen) voldoen niet aan de test, net als de tweede Hobbit-film en Cloudy With a Chance of Meatballs 2 (85 miljoen). Star Trek Into Darkness, die 168 miljoen euro opbracht, heeft twee of meer vrouwelijke personages, maar die spreken niet met elkaar.
The Heat: Sandra Bullock en Melissa McCarthy
De vrouwelijke buddy cop movie The Heat en superheldenfilm Man of Steel droegen bij aan het totaal van 3,1 miljard, met 117 en 214 miljoen euro respectievelijk. The Hunger Games was het meest winstgevend met 288 miljoen. Daarnaast waren er ook kinderfilms die voldoen aan de test, waaronder Despicable Me 2 (271 miljoen), The Smurfs 2 (52 miljoen) en Frozen (182 miljoen).
Ook Gravity droeg bij aan het totaal, al valt deze onder de categorie “dubieus”. Vocativ rekent de opbrengst van 187 miljoen bij het totaal, maar oordeelt wel: “Er zijn maar twee hoofdpersonages te zien in de film, en Sandra Bullock is één van hen. Ze is ook veel meer in beeld dan co-ster George Clooney.”
De Bechdel Test stamt uit 1985 maar kwam afgelopen jaar veelvuldig onder de aandacht nadat Zweedse bioscopen een waardering introduceerden waarin werd aangegeven of een film aan de test voldeed of niet.
Vocativ merkt verder op dat de vrouwelijke input van achter de schermen behoorlijk achterblijft. Van alle vijftig films had elke film een mannelijke regisseur. Alleen Frozen krijgt van de website een half pluspuntje omdat deze de regie van een man én een vrouw had.