Distributeur Soof door het stof om 'Gouden Film'

Distributeur Independent Films moet flink door het stof na de onterechte toekenning van een Gouden Film voor de Nederlandse romkom Soof. De distributeur beweerde zaterdag, twee dagen na de première, al dat de honderdduizendste bezoeker was getrokken. De teller stond toen echter pas op 76.000, en ook maandagochtend was de honderdduizend nog niet gehaald. "We zijn te enthousiast geweest", luidt de simpele boodschap van Independent Films.

Zaterdagavond kregen Chantal Janzen en Dan Karaty, die in Soof zijn acteerdebuut maakt, in het programma Holland's Got Talent al de Gouden Film-trofee overhandigd. Diezelfde avond lekte echter al uit dat die onderscheiding nogal voorbarig was geweest, wat leidde tot heftige kritiek.

"Omdat Dan en Chantal live in de uitzending van zaterdag zaten, was het de bedoeling hun de award alvast uit te reiken met de boodschap dat de honderdduizendste bezoeker pas in het weekend zou komen", zegt een woordvoerder van Independent Films. "Gezien de zeer goede openingscijfers waren de verwachtingen dat de honderdduizendste bezoeker ergens in het eerste weekend zou vallen."

Independent Films benadrukt dat er nooit kwade opzet in het spel is geweest en betreurt de reacties van pers en publiek. Hoewel de bioscoopcijfers van afgelopen weekend nog worden verzameld, heeft de distributeur nog alle vertrouwen in de film. "Hij wordt deze week sowieso goud", aldus de woordvoerder.

Het komt overigens wel vaker voor dat een distributeur op de zaken vooruitloopt en een persbericht uitstuurt waarin staat dat een titel al goud is geworden voordat de film werkelijk de honderdduizend bezoekers heeft gehaald. Het verschil is dan echter beduidend kleiner dan 24.000, waardoor het risico op blunders minimaal is.

Met de 'Soof-rel' dringt zich eens temeer de vraag op of de onderscheiding van Gouden Film überhaupt nog waarde heeft. Steeds vaker weten films de voorheen zo magische grens van honderdduizend bezoekers te overschrijden, meestal al tijdens de eerste week of zelfs al na het openingsweekend. De bekendmaking wordt steeds vaker gezien als vooral een publiciteitsstunt.

Voor de meeste Nederlandse publieksfilms is de acht à negen ton die honderdduizend bezoekers opleveren lang niet genoeg om uit de kosten te komen. Ook een relatief goedkope publieksfilm heeft al gauw een budget van een miljoen, zeker met inbegrip van promotiekosten. Daarbij komt dat ongeveer de helft van de opbrengst naar de bioscoopexploitant en aanverwante bedrijven gaat. Voor echt grote producties is een publiek van minstens driehonderdduizend bezoekers vereist.

De eerstvolgende onderscheiding na een Gouden Film is de Platina Film, voor vierhonderdduizend bezoekers. Die wordt al een stuk zeldzamer uitgereikt, meestal maar een keer of drie per jaar. De Diamanten Film, voor een miljoen bezoekers, wordt slechts eens in de paar jaar uitgereikt. De laatste twee waren New Kids Turbo en Gooische Vrouwen, allebei uit 2011.

Soof, met Lies Visschedijk en Fedja van Huêt in de hoofdrollen, draait nog volop in de Nederlandse bioscopen.


Distributeur Soof door het stof om 'Gouden Film' (Foto: Novum)