Licht op snelwegen gaat uit
Op een groot gedeelte van de snelwegen in de Randstad en het zuiden van het land gaat vanaf zondag stapsgewijs de verlichting uit. De maatregel is vooral bedoeld om kosten te besparen. De lampen gaan om 21.00 uur uit, op drukkere plekken twee uur later. 's Ochtends om 05.00 uur gaan ze weer aan.
Rijkswaterstaat kondigde de maatregel een jaar geleden aan. In juni gingen de lichten langs de eerste wegen al uit. Het overgrote deel van de operatie vindt echter deze maand plaats, zei een woordvoerder.
Onder meer op grote delen van de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort, de A2 tussen Utrecht en Eindhoven en tussen Maasbracht en Maastricht gaan de lantaarnpalen uit. De verlichting wordt ook uitgeschakeld op delen van de A4 tussen Amsterdam en Den Haag, de A12 tussen Utrecht en Den Haag en de A58 tussen Roosendaal en Eindhoven.
Op een aantal plaatsen blijven de lampen wel branden, omdat de verkeersveiligheid dat volgens Rijkswaterstaat vereist. Dit is bijvoorbeeld bij scherpe bochten het geval. Ook tunnels blijven gewoon verlicht.
De Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO) noemt de maatregel onverstandig. "'s Nachts is men al slaperig en minder alert", zegt voorzitter Hans Hamburger. "Licht vermindert dat effect. Daarnaast is de verlichting in de jaren zeventig juist neergezet in verband met de verkeersveiligheid."
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) maakt zich echter geen zorgen. Volgens een woordvoerder is zorgvuldig bekeken waar de lichten uit kunnen. Ook volgens de ANWB is het effect op de veiligheid gering.
Naast een geschatte besparing van zo'n 35 miljoen euro, leidt de maatregel ook tot een lager energieverbruik en minder lichtvervuiling. Mensen en dieren kunnen last hebben van nachtverlichting. Daarnaast kan de verlichting de groei van planten verstoren.