Licht op snelwegen gaat uit
Op een groot gedeelte van de snelwegen in de Randstad en het zuiden van het land gaat vanaf zondag stapsgewijs de verlichting uit. De maatregel is vooral bedoeld om kosten te besparen. De lampen gaan om 21.00 uur uit, op drukkere plekken twee uur later. 's Ochtends om 05.00 uur gaan ze weer aan.
Rijkswaterstaat kondigde de maatregel een jaar geleden aan. In juni gingen de lichten langs de eerste wegen al uit. Het overgrote deel van de operatie vindt echter deze maand plaats, zei een woordvoerder.
Onder meer op grote delen van de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort, de A2 tussen Utrecht en Eindhoven en tussen Maasbracht en Maastricht gaan de lantaarnpalen uit. De verlichting wordt ook uitgeschakeld op delen van de A4 tussen Amsterdam en Den Haag, de A12 tussen Utrecht en Den Haag en de A58 tussen Roosendaal en Eindhoven.
Op een aantal plaatsen blijven de lampen wel branden, omdat de verkeersveiligheid dat volgens Rijkswaterstaat vereist. Dit is bijvoorbeeld bij scherpe bochten het geval. Ook tunnels blijven gewoon verlicht.
De Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO) noemt de maatregel onverstandig. "'s Nachts is men al slaperig en minder alert", zegt voorzitter Hans Hamburger. "Licht vermindert dat effect. Daarnaast is de verlichting in de jaren zeventig juist neergezet in verband met de verkeersveiligheid."
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) maakt zich echter geen zorgen. Volgens een woordvoerder is zorgvuldig bekeken waar de lichten uit kunnen. Ook volgens de ANWB is het effect op de veiligheid gering.
Naast een geschatte besparing van zo'n 35 miljoen euro, leidt de maatregel ook tot een lager energieverbruik en minder lichtvervuiling. Mensen en dieren kunnen last hebben van nachtverlichting. Daarnaast kan de verlichting de groei van planten verstoren.
Smelt die dingen om tot hekken, kunnen we grote getto's van de randstad afzetten.
Plus dat je natuurlijk nog zit met de vervangingsinvestering, wat ook niet goedkoop is.
I still hesitate to use spaces
in file names.
Nu nog al die winkelverlichting 's nachts verplicht uit en we hebben weer een grote energiepost minder.
http://www.groeneenergielampen.nl/informatie-led-gloeilampen.html
Daarbij komt ook nog eens dat het langer bruikbaar is, dus behoeft weinig onderhoud en is energie zuiniger.
Alleen het vervangen is te duur...dat is gewoon de enige reden!!!
Het gaat erom of je de weg ziet
dat zal nog VEEEL meer schelen en niet onderdoen voor de veiligheid
Persoonlijk vind ik get overigens wel veel prettiger rijden als dielampen uit staan. Achteruitkijkspiegel op donker en rustig cruisen. Heerlijk. Alleen vallen er nu al mensen in slaap achter het stuur, dus verstandig is dit niet. Daarnaast vind ik het op de motor wel bijzonder onprettig op donkere snelwegen.
Het is stervens druk op de wegen van de Randstad en hierdoor creëer je gewoon onveilige situaties.
Ja hoor....jij hebt gelijk?!?
Lees maar eens dit dan even door en komen we er zo op terug!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gasontladingslamp
vooral het stukje.
Over het lumen per watt kan ik ook kort zijn!
gloeilamp 12 - 15 afhankelijk van het vermogen van de lamp
halogeenspot 20
spaarlamp (15 W) 55 - 60
Tl-buizen 100 met een Colour Rendering Index van 95 (Philips)
led 24 - 254 (zie hier) De modernste (2012) koelwitte leds (bv Creetype XPEHEW)
natriumlamp 120 - 200 straatverlichting
Als je zelf normaal licht voert heb je eigenlijk helemaal geen licht nodig op de snelweg. Om heel erg eerlijk te zijn, is het juist rustiger om over de snelweg zonder verlichting te rijden. Mooie oplossing
Hopelijk dat er alleen geen idioten groot licht gaan dragen...
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
Echt joh... die zon overdag is gewoon overschat en nutteloos voor je zicht.
Moewhahahahahahahaha!!!
OT: Eikels zijn het bij RijksWaterstaat, je laat nu de lichten op trajecten uitstaan daar waar mensen jaren lang gewend zijn om juist goed overzicht te hebben. In de gewennings periode die nu volgt zal je zien dat er veel meer ongelukken gaan volgen. Met een beetje regen en voldoende licht stagneert het verkeer in NL al volledig, met geen tot weinig licht zal de chaos compleet zijn.
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
Zie mijn eerdere punt, mensen die hier over zitten te zeuren hebben of nog nooit in het donker gereden, zijn blind of kunnen niet rijden.
Ik ben blij dat die verlichting uit gaat. Rijdt een stuk prettiger, al helemaal wanneer het regent. Die weerspiegeling van de verlichting op het natte wegdek, waardoor de belijning lastig zichtbaar is, daar heb ik zo'n gruwelijke hekel aan. Dat wordt nu veel minder. Eindelijk!
maar als je voorin zit dan zie je bv in het donker remlichten 10x eerder dan overdag omdat het in het donker donkerder is.
op de weg heb je witte strepen die licht reflecteren, en aan beide kanten van de weg staan paaltjes met reflectoren.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken