Opstelten blijft bij trajectcontrole A2

Ivo Opstelten (VVD) is niet van plan om de trajectcontrole op de A2 af te schaffen. En automobilisten moeten de boetes gewoon betalen, bleek vrijdag uit de woorden van de minister van Veiligheid en Justitie na afloop van de ministerraad.

De overheid deelde in het derde kwartaal van dit jaar een half miljoen meer verkeersboetes uit. Die stijging wordt deels veroorzaakt door de nieuwe trajectcontrole op de A2. Tussen 23 juli en 20 september werden hier bijna 190.000 hardrijders betrapt, wat de schatkist ruim 13,5 miljoen euro opleverde.

Veel automobilisten snappen niet dat de maximumsnelheid op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam maar honderd kilometer per uur bedraagt, aangezien de weg in beide richtingen vijf rijstroken heeft en zij vinden dat er harder kan worden gereden. Opstelten is echter onverbiddelijk: automobilisten moeten zich aan de maximumsnelheid houden en de regels worden 'gewoon gehandhaafd'.

"Je moet gewoon binnen de snelheid rijden, daarom is dat systeem daar", zei hij. Opstelten voegde eraan toe dat de trajectcontrole is aangekondigd en iedereen daarom weet waar hij aan toe is. "Ik ben ook wel eens ontevreden als ik een boete krijg, natuurlijk", zei de minister over de onvrede. "Maar dan zegt iemand in mijn omgeving: de volgende keer niet zo hard rijden, vriend."

Ondertussen werkt minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) eraan om de snelheid op de A2 's nachts te verhogen naar 130 kilometer per uur. Dat doet zij 'zo snel mogelijk'. Als de milieunormen het toelaten, wil zij dat de snelheid ook overdag omhoog kan. Tot die tijd moeten mensen zich aan de maximumsnelheid houden, vindt ook de bewindsvrouw.