Binnenkort misschien minder autodealers

Wanneer je over een paar jaar een nieuwe auto wilt kopen zal dat wat moeilijker gaan, als het aan de BOVAG ligt tenminste. Volgens de brancheorganisatie zal er een einde komen aan de tijd dat je op elke hoek van de straat een dealer vindt.

Recentelijk heeft DBSC Consulting, in opdracht van de BOVAG een onderzoek uitgevoerd. Hier is uit gebleken dat het huidige businessmodel van de autodealers niet langer houdbaar zou zijn. Volgens het onderzoeksbureau zou de verkoop van nieuwe auto's sterk gecentraliseerd moeten worden als de branche zou willen overleven.

Momenteel zijn er ongeveer honderdvijftig tot tweehonderd dealers die nieuwe auto's verkopen. Volgens de BOVAG zouden vijf tot twintig vestigingen voor de meeste merken voldoende moeten zijn. Voor reparatie en onderhoud zijn de klanten niet langer aangewezen op de dealer, maar een lokale garage, aldus de BOVAG. Net als de verkoop van tweedehands auto's, zou dit een aparte specialisatie van de branche moeten worden.

IKEA
Voor het bedenken van de nieuwe strategie voor de branche, heeft het onderzoeksbureau wat tips uit Zweden opgepikt. De redenatie is dat consumenten geen problemen hebben om af en toe een behoorlijke afstand te reizen voor de aanschaf van een Benny of Björn. Het bureau gaat er van uit dat dit ook geldt voor auto's.

De Bovag is het hier mee eens: "De meerderheid heeft aangegeven dat ze daar best honderd. kilometer voor willen rijden. Consumenten willen graag het volledige aanbod automodellen zien, alle kleuren, alle uitvoeringen en alle motoren. En ze willen ermee kunnen proefrijden. Dat kan niet als je maar honderdvijftig auto's per vestiging verkoopt, wel als je er duizend verkoopt", aldus Eric Tak, die sinds vandaag de nieuwe bestuursvoorzitter van de Bovag is.

Faillissementen
Door de crisis zijn er in het afgelopen jaar vele veel dealers failliet gegaan. Eén daarvan was het bekende Kroymans. De dealers zijn veelal failliet gegaan door oorzaken als hoge kosten, lagere marges op kleine auto's, moordende concurrentie en kleiner wordende winstmarges op de werkplaats. "Doen we nu niets, dan gaan er in de toekomst meer dealers omvallen", aldus Tak tijdens het dealer-congres van BOVAG.