NPO soepeler met programmagegevens
De Publieke Omroep was er jarenlang tegen gekant om programmagegevens ruim van tevoren aan derden te verstrekken. De NPO vreesde dat anderen wekelijkse tv-gidsen zouden uitgeven, terwijl die een grote bron van inkomsten zijn voor de omroepen. Ook zijn de wekelijkse omroepgidsen belangrijk voor de binding van de meer dan 3,5 miljoen leden van de omroepen.
De NPO is soepeler geworden naar aanleiding van het verschijnen van het rapport van de commissie-Brinkman afgelopen zomer. Die stelde voor uitgeverijen ook een kans te geven met een tv-gids te komen.
Hagoort waarschuwde in zijn brief wel dat het beschikbaar stellen van de programmagegevens een direct rendementsverlies betekent voor de Publieke Omroep en dus neerkomt op een bezuiniging op de programmering. Ook staat de binding van leden volgens hem onder druk. De NPO wil het liefst samen met de krantenuitgevers op zoek naar innovaties, bijvoorbeeld in de vorm van digitale samenwerkingsprojecten.
De commissie-Brinkman pleitte ook voor meer samenwerking tussen kranten en omroepen. De NPO onderschrijft dit. "Het delen van kennis, correspondentienetwerken en techniek kan kosten besparen en de kwaliteit verbeteren", aldus Hagoort. Hij voert al enkele verkennende gesprekken met individuele dagbladen en hoopt binnenkort een eerste overeenkomst te kunnen sluiten. Een groot aantal individuele omroepen werkt al samen met uitgevers. Zo voert BNN oriënterende gesprekken met NRC Next.
De Publieke Omroep wil graag een 'Uitzending Gemist-dienst' ter beschikking stellen aan kranten. Die kunnen dan op hun website geselecteerde fragmenten uit een uitzending laten zien. Binnenkort beginnen hiermee al proeven met enkele kranten, schrijft Hagoort. Het rapport van Brinkman wordt morgen besproken in de Tweede Kamer.