Column: de waarde van principes

De afgelopen maanden zijn we doodgegooid met de controverse over de klantenchassis', en eerlijk gezegd had ik het er wel een beetje mee gehad aan het begin van het seizoen. Maar ik moet toegeven, ik begin de humor er weer een beetje van in te zien.

Zo zie ik met veel plezier voor me hoe in de Ivoren Torens van de Honda Motor Corporation gesproken wordt over de rechtzaak die Spyker tegen onder andere Super Aguri heeft aangespannen. Was het in eerste instantie nog het plan om de beste advocaten van het bedrijf de opdracht te geven Aguri bij te staan, opeens wordt overwegen om Aguri-san een multiple choice voor te leggen.

Wat gebeurt er als je bijt in de hand die je voedt?
a) De hand trekt zich terug en voedt je niet meer
b) De hand geeft je voor straf een klap
c) De hand geeft Spyker een aai over de bol en betaalt hun advocaten
d) Alle bovenstaande antwoorden zijn juist

Misschien heb ik wel een veel te overijverige fantasie, maar het valt me wel op dat de Aguri's steeds keurig door de Honda's verslagen worden in de race. Terwijl dat in de kwalificatie steeds andersom is.

Wat ook hilarische taferelen begint op te leveren, is hoe de FIA omgaat met de klachten van Spyker. "Die auto die ze in de kwalificatie hebben gebruikt," zegt de vertegenwoordiger van Spyker verontwaardigd tegen de steward van de FIA, "is helemaal niet legaal!" De steward van de FIA reageert gelaten: "Dan had je op donderdag bezwaar tegen de keuring moeten indienen, nu ben je te laat."

Dus de volgende race staat de vertegenwoordiger van Spyker enkele minuten na de scrutineering op de stoep van de FIA. "Die auto die jullie net goedgekeurd hebben," zegt de vertegenwoordiger van Spyker verontwaardigd tegen de steward van de FIA, "is helemaal niet legaal!" Waarop de steward van de FIA zegt: "Tsja, jullie zijn nu al begonnen met een gerechtelijke procedure. Dan gaan wij ons, als sportbond, er niet mee bemoeien, natuurlijk."

Het is een knap staaltje Spyker pesten. Het is al erg genoeg als je het gevoel hebt dat je verslagen wordt omdat de tegenstander vals speelt, maar als je dan ook nog eens voor lul wordt gezet door de scheidsrechter, dan weet je dat je lid bent geworden van de Piranha Club. Wees welkom, en leer de lessen maar snel.

Die lessen hoeft Frank Williams niet meer te leren. Als een verenigd front trok hij tijdens de winter ten strijde tegen het onrecht, zij aan zij met het enige andere onafhankelijke team dat eigen auto's ontwerpt. Tijdens de eerste race bleek echter al dat Williams niets te vrezen had van de vier Red Bulls en de vier Honda's. De eerste punten waren binnen, en gezien de prestaties van Spyker, kan een deel van de televisiegelden Williams eigenlijk niet meer ontgaan, zelfs niet als ze later in het seizoen alsnog verslagen worden door de illegaal gekloonde wagens. Sterker nog, volgens de laatste geruchten overweegt Toyota om in de toekomst chassis' van Williams te kopen. Hoeveel zijn principes waard in de Formule 1? Minder dan een miljoen of twintig, blijkbaar.