Engeland krijgt reclames die aanzetten tot 'actief spelen'

Een tijdje geleden berichtten we hier over een advertentie-campagne van de Britse organisatie Change4Life, waarin mensen wijs werd gemaakt dat door het spelen van games je leven niet zeker is. Eén van de advertenties betrof een foto van een duffe jongeman met een controller in zijn handen en de tekst "Risk an early death, just do nothing".

Na een hoop geklaag door onder andere Sega, Codemasters, Atari en EA en een aanklacht van Sony, lijkt het erop dat Change4Life nogmaals heeft nagedacht over de campagne. Change4Life gaat vanaf vanavond in Engeland namelijk reclames uitzenden waarin aan ouders wordt geadviseerd hun kroost per dag minimaal 60 minuten 'actieve speeltijd' te gunnen.

De minister van gezondheid in Engeland voegde eraan toe dat met actieve speeltijd wordt bedoeld dat kinderen fanatiek bewegen tijdens het spelen van spelletjes (lees: wapperen met een Wiimote). Hij noemt als voorbeeld games waarbij moet worden gedanst en gesprongen.

De reclame-campagne is overigens ontwikkeld door Aardman Animations, tevens de makers van de Wallace and Gromit serie.