Nintendo ook aan de user-generated content

De president van Nintendo of America, Reggie Fils-Aime, heeft tijdens een toespraak op de jaarlijkse Interactive Entertainment Conference van BMO Capital Markets gezegd dat user-generated content een steeds belangrijker onderdeel van het gamen zal gaan worden.

Hij begon door te zeggen dat in 1996 de vijf meest populaire websites zoekengines waren, terwijl dat momenteel sites als Youtube, Facebook en MySpace zijn. De reden hiervoor is volgens Reggie dat content die gemaakt is door het publiek voor het publiek steeds populairder wordt. Hij trok dit door naar de gamesindustrie door op te merken dat gamen actief tweerichtingsverkeer zal worden in plaats van het passieve éénrichtingsverkeer dat het nu is.


Games 3.0 wordt zoooo groot

User-created content is niet nieuw volgens Fils-Aime, vijftien jaar geleden kon men al de kleur van racewagens bepalen, volgens hem het prille begin van creatieve user-generated content. De Nintendo DSi zal user-generated content verder uitbreiden, met behulp van de twee camera's kun je een foto van je collega maken, deze bewerken en vervolgens rondsturen via WiFi naar de rest van je collegae.
Volgens Reggie wordt user-generated content, of "Games 3.0" zoals het ook wel genoemd wordt, al vrij snel opgepikt in Japan. Met de game Band Bros. Deluxe wordt al veel muziek gemaakt en uitgewisseld en Wario Ware: Myself zal user-generated content op de DSi nog een stap verder brengen. In deze game kun je zelf games ontwerpen en met vrienden spelen.

"If you're in the entertainment business, any form of entertainment, this is the game-changer. Because no longer is entertainment a one-way street; content created for audiences that just sit back and absorb it. "