Nederlander immuun geworden voor ellende

Icoon RampDe kans is vrij groot dat dit nieuwsbericht weinig views gaat halen. Als in de media de termen 'humanitaire ramp', 'vluchteling' of 'Paul van Vliet' voorkomen is de kans groot dat er de andere kant opgekeken wordt. Veel mensen zijn namelijk het nare nieuws zat en willen geen beelden meer zien uit bijvoorbeeld het rampgebied Darfur. Dit blijkt uit een reportage van EenVandaag.

Veel ellendige beelden blijken cliché en hebben geen impact meer. Deskundigen spreken van een 'inflatie van humanitair leed'. Martin de Beer van Unicef: "Ik kan me voorstellen dat als je 's avonds op de bank zit voor de tv met een kop koffie, en je de hele dag hard gewerkt hebt, dat je die bak ellende als het ware niet over je heen wil krijgen."

Toch proberen hulporganisaties door middel van nieuwe sluwe campagnes de Nederlander alsnog te raken door het leed van mensen ver weg. Dit is nog wel mogelijk, maar dan moet dat wel op een slimme manier. Volgens communicatiestrateeg Roland van der Vorst moeten de campagnes veel origineler worden. Zo zou bijvoorbeeld Dries Roelvink een ideale humanitaire ambassadeur zijn, omdat dat niet van hem verwacht wordt.

Toch hoeft de Nederlander zich niet schuldig te voelen. Via de vier miljard euro belastinggeld aan ontwikkelingshulp betaalt de Nederlander elk jaar vele malen meer mee aan humanitaire hulp dan er vrijwillig aan goede doelen wordt gegeven.


"Clichébeelden hebben geen impact meer"