Campagne: hardrijders hebben 'klein pikkie'

Icoon OngelukEen opvallende campagne moet in Australië de verkeersveiligheid vergroten. In de reclame laten vrouwen hun pink zien aan jonge mannen die het gaspedaal te diep intrappen. Het gebaar symboliseert een kleine penis. De bedoeling van de campagne is om hardrijden sociaal onacceptabel te maken onder jonge automobilisten.

Volgens de Roads and Traffic Authority (RTA) werkten voorgaande campagnes niet. Daarin werd gebruik gemaakt van een afschrikkingstactiek, met beelden van ongelukken met doden en gewonden. Met de nieuwe campagne, die te zien is op televisie, in de bioscoop, in bushokjes en op internet, hoopt men nu wel succes te boeken.

Met de campagne wil men jonge hardrijders aanpakken waar het pijn doet. "De campagne wil hardrijders erop wijzen dat ze niet 'de grote man' zijn. Volgende keer zullen ze hopelijk een tweede keer nadenken over wat hardrijden met hun imago kan doen, want dat is uiteindelijk het belangrijkste voor die gasten", aldus woordvoerder John Whelan.

Niet iedereen ziet wat in de campagne. Australisch parlementslid Andrew Fraser: "De vergelijking tussen snel rijden en een kleine penis is misschien grappig, maar in een educatiecampagne lijkt het me oppervlakkig."

De voorbije drie jaar werd bijna een op de drie ongevallen in Australië veroorzaakt door chauffeurs tussen 17 en 25 jaar.


De televisiespot. Slogan: 'Speeding. No-one Thinks Big of You.'