Airbus A380 in gevaar

Icoon Vervoer Het supervliegtuig Airbus A380 heeft opnieuw een forse vertraging opgelopen. De problemen voor Airbus blijven zich opstapelen. Veel luchtvaartmaatschappijen overwegen nu de bestelling te annuleren, waardoor het A380-project en het bedrijf Airbus in de problemen kan komen. Deze problemen worden deels veroorzaakt door de politieke crisis in het bedrijf.

De Verenigde Arabische Emiraten, een land met 1,2 miljoen inwoners, heeft voor de vliegtuigmaatschappij Emirates 45 A380's besteld. In een A380 passen minimaal 550 passagiers. De bestelling kost Emirates zo'n 10 miljard euro, maar door de oplopende vertragingen dreigt Emirates de bestelling te annuleren. Een drama, aangezien Emirates de grootste klant is van de A380. Ook Singapore Airlines, Virgin Atlantic en Qantas dreigen hun order "te heroverwegen". Deze maatschappijen zullen dan misschien hun toestellen kopen bij Boeing.

"Heel Airbus loopt gevaar", stelde de topman Thomas Enders van het moederbedrijf EADS. Airbus is een dochterbedrijf van het Franse EADS. Niet de technische problemen zijn de kern van het probleem, maar wel de politieke meningsverschillen. "De Fransen willen altijd voor zichzelf het onderste uit de kan halen, terwijl de Duitsers meestal technologisch en economisch superieur zijn. De Fransen blokkeren goede technische oplossingen omdat ze niet Frans zijn, maar dat zullen ze nooit toegeven. De Franse staat wil zijn aandeel (15 procent, red.) ook niet opgeven en zo lang dat niet gebeurt blijft de politiek EADS domineren", legt Hans Heerkens, luchtvaartanalist van de Universiteit Twente, uit. "De Franse regering zou zich niet met het beleid van EADS moeten bemoeien. Als de Franse staat zich louter zou opstellen als aandeelhouder zouden de problemen lang niet zo groot zijn", is zijn conclusie.

Extra pijnlijk is dat Airbus na de Tweede Wereldoorlog het toonbeeld moest worden van Europese eenwording. Dat was deels gelukt doordat de productie en zeggenschap keurig verdeeld was tussen de landen. Maar de problemen ontstonden toen de Britse en Duitse regeringen zich van staatsbemoeienis aftrokken, maar de Franse staatsinvloed tot heden is gebleven.

De technische problemen van de A380 komen door de bedrading. Die bleek veel ingewikkelder dan gedacht. Het bedrijf moest geheel opnieuw beginnen met het aanleggen van de bedrading en dat kost extra tijd. Vertragingen en technische problemen bij het lanceren van een nieuw vliegtuigproject zijn echter heel normaal. Ook Boeing had deze problemen bij de bouw van de superieure 747. "Maar Boeing weet zichzelf beter te verkopen, hun klanten accepteren dat. De interne en externe communicatie bij Airbus verergert hun problemen". Heeskens weet de oplossing: nationale belangen moeten terzijde geschoven worden. "Met de producten van Airbus is weinig mis, ook de A380 is een goed toestel. EADS is een gigantisch bedrijf, dat niet zomaar failliet zal gaan. Maar ze moeten af van de eeuwige Franse overheersing".

Emirates moet twee jaar langer wachten op de A380-toestellen en mogelijk langer. Deze maand zal Emirates een besluit nemen over het vervolg. De vorige keer kreeg Emirates financiële korting op de toestellen door de vertragingen. Dat zal nu waarschijnlijk niet het geval zijn. Zal Emirates de bestellingen stopzetten en zo het A380-project en daarmee geheel Airbus een gigantische klap toebrengen? Het enige geluk dat Airbus heeft is dat Boeing tot het einde van het decennium al zijn productiecapaciteit moet gebruiken. Het bedrijf is zo populair dat de productie niet opgevoerd kan worden. Bovendien heeft Boeing niet een toestel die een dergelijke lading passagiers kan vervoeren. Misschien is er toch nog hoop voor de A380.



De Airbus A380 in de lucht


First Class in de A380