Heineken wil einde aan prijzenoorlog
De prijzenoorlog heeft er volgens Korthals Altes toe geleid dat het bier van Heineken onder de kostprijs wordt verkocht. In sommige supermarkten gaan kratjes met een adviesprijs van 10 euro over de toonbank voor 6,70 euro. Dat zou afbreuk doen aan het merkimago van de brouwer. "Op het moment dat de consument daarmee geconfronteerd wordt, zegt die: ja, maar dat merk hoeven we niet meer voor die prijs."
Mede daardoor zegt Heineken geen prijsverhogingen te kunnen doorvoeren, ondanks dat die wel noodzakelijk zijn. De brouwer maakte vorige week nog cijfers bekend waaruit bleek dat de winst over 2004 met éénderde gedaald was, wat veroorzaakt werd door de lage dollarkoers en de prijzenoorlog, beide factoren waar de brouwer niets aan kan doen.
Hoewel Heineken duidelijk niet tevreden is met de situatie, zegt Korthals Altes niets te zien in een juridische procedure zoals ontbijtkoekfabrikant Peijnenburg onlangs aanspande.