Duitsers in rep en roer om WK-bier van Amerikaanse makelij

Stel je voor: een oer-hollands schaatsfestijn in Thialf, waarbij de geserveerde Beerenburg zal zijn vervangen door bijvoorbeeld Russische wodka. In die positie voelen onze Oosterburen zich nu waarschijnlijk ook geplaatst.

Tijdens het wereldkampioenschap voetbal van 2006 in Duitsland, zal er in en rond de stadions het hooggewaardeerde Duitse potje bier moeten worden gemist. Tot afgrijzen van veel fans en groot ongenoegen van Duitse brouwers blijkt de voetbalorganisatie FIFA een exclusief contract te hebben afgesloten de Amerikaanse biergigant Anheuser-Busch, de producent van o.a. Budweiser.

Met dit contract heeft alleen Anheuser-Busch het recht om in en rond de voetbalstadions bier te verkopen. Naar verluidt ontvangt de FIFA zo'n 40 miljoen euro bij deze overeenkomst.

De veelal lokale brouwers hebben nu hun hoop gevestigd op de politiek. Het ministerie van Culturele Aangelegenheden van de deelstaat Beieren heeft inmiddels contact opgenomen met het organisatiecomitť en kijkt nu gezamelijk naar de openingen die het contract met Budweiser nog kan bieden voor de Duitse biermerken. Zo hebben ze onder meer plannen voor 'fan-dorpen' in Neurenberg en MŁnchen waar Duits bier wordt gedronken, vlak buiten de zones waar 'Bud' de dienst uitmaakt.

Dit is al de tweede zware slag die de Duitse fan wordt toegebracht. Omdat McDonald's eerder al een exclusieve overeenkomst met de FIFA heeft getekend, zal ook de beroemde 'Bratwurst & Sauerkraut' niet worden verkocht in de direkte nabijheid van het voetbalfestijn.