NS slecht voorbereid op ongelukken

Uit een interne notitie van NS Reizigers blijkt dat de Nederlandse Spoorwegen bar slecht zijn voorbereid op treinrampen in tunnels. Nederland heeft zes tunnels; de kortste is 300 meter, de langste vier kilometer. Nooduitgangen in tunnels zitten dicht en het NS-personeel heeft geen idee wat te doen als er een ongeluk gebeurt.
Er zijn nooit rampoefeningen gehouden. Ondanks de wettelijke verplichting is er voor de tunnels geen risico-analyse gemaakt. Het Algemeen Dagblad heeft de interne notitie gepubliceerd.

Personeel houdt nooit rampoefeningen
Ook is het personeel slecht voorbereid: het houdt nooit rampoefeningen, is niet goed op de hoogte van noodprocedures en kan dus passagiers niet begeleiden bij ongelukken. Defecten aan veiligheidsvoorzieningen in tunnels worden wekenlang getolereerd. NS Reizigers stelde het rapport op naar aanleiding van onder meer de ramp in de Mont Blanc-tunnel, waarbij tientallen dodelijke slachtoffers vielen.

Nederland telt zes lange spoortunnels met lengtes tussen de driehonderd meter en vier kilometer. Als gevolg van de hogesnelheidslijn komen er nog vier tunnels bij. NS Reizigers stelde de notitie op naar aanleiding van de ongelukken in de Mont-Blanc-tunnel en de Tauern-tunnel in de Alpen.

NS Reizigers heeft een werkschema opgesteld om de gebreken in de tunnels zo snel mogelijk te kunnen verhelpen. Inmiddels zijn door bouwmateriaal geblokkeerde tunneldeuren en vluchtroutes weer vrij gemaakt door Railinfrabeheer.

Uit de notitie blijkt dat het NS-personeel geen instructies krijgt over de handelwijze bij ongevallen. Er zou alleen aandacht worden gegeven aan specifieke kenmerken van de Willemsspoortunnel in Rotterdam, maar over andere tunnels wordt in de opleiding niet gesproken. Ook komen nieuwe technieken en veiligheidssystemen niet aan bod. NS gaat de opleiding nu verbeteren.