Yakuza 6: The Song of Life
Yakuza 6: The Song of Life is in zeker twee opzichten een spel om naar uit te kijken. Voor de fans is dit deel het eind van het verhaal rondom Kazuma Kiryu. De 'Dragon of Dojima' gaat op onderzoek naar gebeurtenissen waarbij de mensen zijn betrokken waar hij het meest om geeft. Na drie jaar in de gevangenis, ontdekt de ouder geworden Kiryu dat zijn surrogaatdochter, Haruka, is verdwenen uit het weeshuis dat hij beschermt. Het spoor leidt hem naar zijn oude wijk in Kamurocho, waar hij ontdekt dat ze is aangereden door een wagen en nu in coma ligt. Haruka heeft een zoontje voor wie hij voor moet zorgen. Met de baby in zijn armen, reist Kiryu naar de havenstad Onomichi bij Hiroshima om de waarheid te achterhalen over Haruka, haar zoon, en een sinister geheim dat de yakuza van Hiroshima bewaakt.
Voor mensen die de serie niet echt gevolgd hebben heeft SEGA ook nog iets om naar uit te kijken. Yakuza 6: The Song of Life heeft namelijk een nieuwe engine, de Dragon-engine. Deze is voor PlayStation 4 gebouwd en dat is te zien. Ik speelde op een non-Pro console en daar was het al kwijlen met mond open. Specifieke Pro-ondersteuning kon nog niet worden bevestigd. Grafisch is het echt prachtig, ook zonder die ondersteuning. De neon-lichten van het fictieve Kamurocho knallen van het scherm, vrij veel winkels waarin je zonder laadtijden in kunt lopen en zoveel details: wow. Wie ooit in Tokio heeft gelopen merkt dat het realisme langzamerhand toch echt benaderd wordt. Het is er niet zo druk als in het echt, maar je hebt in ieder geval het gevoel in een levendige wijk te lopen, wat natuurlijk nodig is als dit het entertainmentgebied zou moeten voorstellen.
Ik kom een paar gangsters tegen die ik als Yakuza natuurlijk moet laten zien wie er de baas is. In eerdere delen kon je objecten zoals fietsen en dergelijke pakken om ze daarmee verrot te meppen, maar dit keer gaat dat ook daadwerkelijk vloeiend. Simpelweg een druk op de knop en Kiryu pakt die fiets en gaat ermee los. Iemand die je net op de grond hebt geslagen bij de benen pakken en ermee ronddraaien: het kan gelukkig ook over-the-top worden. Nu er geen laadtijden meer zijn kun je een winkel binnen rennen tijdens een gevecht. De gangsters volgen je dit keer waardoor je het gevecht daar voortzet. De spullen vliegen in het rond in die winkel, winkelschappen vallen op de grond. Grappig is dat na een gevecht je de winkel wordt uitgezet en er een 'under construction'-bord komt te staan, want ja, je hebt net een winkel compleet verwoest.
Yakuza 6: The Song of Life heeft ook genoeg minigames. Karaoke, darts, arcadekasten, maar omdat we ook in de red light district zitten: hostesses en live chat met wel erg goedbedeelde dames die levensecht zijn. Op gamescom kon ik maar een minigame doen: de persoonlijke trainer laat me kiezen uit enkele oefeningen om attributen zoals mijn kracht of uithoudingsvermogen te trainen. Ik kies voor gewichtheffen op een bank. Nogal simpel, want ik moet zo vaak mogelijk in een minuut die halter duwen. Door L2 en R2 tegelijkertijd en vooral vaak in te drukken duw je de halter omhoog, dus het wordt een spelletje RSI voor gevorderden. Niet heel spannend, maar toch grappig.
Een andere oefening is zorgen dat een bewegende streep stopt in een klein gebied in een balk. Dat is dus meer reactiewerk. Na de work-out geeft de trainer me de tip om iets met rundvlees te eten. Dit soort opdrachten zorgen ervoor dat je eens een andere winkel in gaat om ander eten te kopen, in plaats van continu maar hetzelfde te doen. Als je een foto van je eten maakt en naar je trainer stuurt vertelt hij trots hoe het met je fitheid gesteld is.
Wat misschien als een downgrade klinkt is dat je maar twee omgevingen hebt en maar een speelbaar personage in Yakuza 6: The Song of Life. In de laatste paar delen kon je meer personages die weer ergens anders leefden besturen. Naast Kamurocho ga je als Kiryu nog naar Hiroshima, maar daar blijft het bij. Logisch ook, want de makers willen zijn verhaal nu eindigen en ze geven hem dus complete focus.
Met de mogelijkheden die de Dragon-engine laat zien zit het wel goed. Yakuza 6: The Song of Life wordt misschien minder uitgebreid dan zijn voorganger, maar ik heb liever een goed verhaal met een hoofdrolspeler dan een matiger verhaal met drie speelbare personages. Ik heb alleen in de omgeving van Tokio mogen spelen, de omgeving in Hiroshima zou meer dorps moeten zijn. Er is zoveel te doen in de straten van Tokio dat ik me niet kan voorstellen dat ik me ga vervelen. In het dorpse omgeving zijn er weer andere dingen te doen zoals speervissen en natuurlijk zorgen dat je surrogaat-kleinzoon blij blijft. Over-the-top en vloeiende gevechten, prachtige graphics, veel content, het belooft de nieuwe generatie Yakuza-games veel goeds. Yakuza 6: The Song of Life komt 20 maart 2018 uit op PlayStation 4.