Boek: Kim Moelands - Ademloos

Met dank aan Lois voor de review!

Kim Moelands heeft Cystic Fibrosis (beter bekend als Taaislijmziekte, een aandoening die een beperkte levensverwachting als gevolg heeft
of, zoals ze zelf zo mooi zegt in haar boek: "de gemiddelde CF-patiënt is rond zijn 35e wel total loss verklaard". Haar partner Ron, ook CF-patiënt, mocht niet ouder worden dan 33 jaar. Dit boek beschrijft de laatste weken met Ron, zijn overlijden en vooral de periode daarna.

Intense liefde
Oh, een boek vol verdriet, over rouwverwerking denk je nu. Dat klopt, maar het is op geen enkele manier een deprimerend boek. Het is een openhartig verslag van een vrouw die vecht, vecht voor de juiste behandeling van haar partner in het ziekenhuis, en vecht om haar hoofd boven water te houden tijdens en na de begrafenis. Ze bezit scherpe humor, doorzettingsvermogen en vooral het vermogen te genieten van de kleine dingen in het leven. Het is een verhaal over intense liefde, een liefde die zelfs de dood overstijgt.

Kim & Ron
Kim Moelands is inmiddels 33 jaar oud en werkt als recensent voor de boekenwebsite Ezzulia. In het verleden heeft zij gewerkt als recensent voor Crimezone.nl, de thrillerwebsite, en heeft samen met Sander Verheijen (oprichter van Crimezone) twee boeken samengesteld over thrillers. Na het overlijden van Ron heeft ze gewerkt als journalist voor het blad Linda en heeft dat een jaar volgehouden, totdat haar gezondheid weer roet in het eten gooide. Ademloos is haar eerste (solo)boek, een autobiografie over het overlijden van Ron en het leven erna. Aan mij de uitdaging om een korte review te schrijven, over een boek van een gerespecteerd recensent.

Een griepje
Het verhaal: Kim en Ron, allebei CF-patiënt, krijgen een griepje. Uitzieken en weer opstaan is er voor Ron dit keer niet bij, de toestand van zijn longen verslechtert snel. Ron wordt opgenomen en Kim moet haar griep in sneltreinvaart uitzieken, want hij heeft haar nodig. Angstig als hij is, door de ernst van de klachten en benauwdheid, heeft hij Kim nodig om hem hierdoor heen te slepen. Hij heeft Kim nodig om voor zijn rechten op te komen, want niet elke verpleegkundige behandelt hem menswaardig. Ron heeft door dat dit zijn laatste dagen op aarde zijn en geeft Kim nog instructies over zijn crematie, en wat zijn wensen zijn met betrekkeing tot de as.

Balou
Na de onvermijdelijke dood van Ron begint het getouwtrek om Rons stoffelijke resten en de wijze waarop het afscheid vormgegeven moet worden. Rons ouders en Kim staan hierin lijnrecht tegenover elkaar, en ook na de crematie houdt de strijd niet op. Dit kost Kim zoveel dat het haar mentaal en lichamelijk te veel dreigt te worden en ze verbreekt het contact. Via haar werk bij het blad Linda komt ze in contact met de stichting Dierenopvang Bosnië, een stichting die zich ontfermt over de straathonden van Bosnië. Ze vindt daar haar nieuwe liefde, Balou, een hondje dat ogenblikkelijk haar hart steelt. Door de liefdevolle zorg van vrienden en familie, en door Balou leert Kim het leven weer waarderen en kan ze weer openstaan voor het geluk. De weg van overleven naar weer leven is hobbelig, ook haar slechte gezondheid speelt een grote rol, maar Kim laat zich door weinig uit het veld slaan. Ze wil leven, ze wil het maximale uit haar mogelijk korte leven halen.

Scepticus
Ademloos leest als een trein, ik heb het boek ook echt ademloos uitgelezen. De beschrijving van de laatste dagen van Ron was zo beklemmend dat ik met tranen in mijn ogen zat. Vol ontzetting las ik het getouwtrek om Rons as, en verheugd was ik om te lezen hoezeer Kim weer kon genieten van de dingen die het leven zo bijzonder maken. Een bijzonder boek, een boek dat ik van harte aan iedereen kan aanraden. Was er dan helemaal niets negatiefs op te merken aan dit boek? Nou nee, hooguit wat gezonde nuchtere Nederlandse scepsis over het contact dat Kim via een medium heeft met Ron na zijn dood. Dat zijn dingen waarin ik moeilijk kan geloven, maar het is wel heel bijzonder om te lezen. Het geeft zelfs een scepticus als ik een beter inzicht in de diepe band op zielsniveau die Kim en Ron hadden.

Ik geef dit boek 5 sterren, het heeft grote indruk op me gemaakt. Niet alleen door het verhaal, maar ook door de schrijfwijze.

Lees het interview met Kim Moelands, afgenomen door FOK!ster Monique en klets met Kim in het FOK!-Lifestyleforum verder over de ziekte, het boek en andere zaken. Lees en klets mee.

Uitgever: : Mistral Uitgeverij ISBN: 978 90 4995 094 1 Pagina's: 352