Albert Nobbs

“Albert Nobbs weet wel vanaf het eerste moment te boeien maar dit komt voornamelijk door de knappe acteerprestaties van Glenn Close en Janet McTeer. De ontdekkingstocht van Albert is een genot om naar te kijken. Helaas zorgen de subplots en een overdaad aan weinig inspirerende personages voor onnodige verwarring. Een aanrader voor liefhebbers van intieme karakterstudies”, schreef Roberto_BOZ afgelopen maart in de bioscoopreview. Een mening die door de nieuwe reviewer wordt gedeeld nu de film op dvd is verschenen.

Albert Nobbs poster

Dertig jaar geleden stond actrice Glenn Close in een toneelstuk, Albert Nobbs. Haar titelrol in het toneelstuk was gebaseerd op een kort verhaal dat de Ierse schrijver George Moore bijna een eeuw eerder publiceerde. Close ontwikkelde zich, bijna tegelijkertijd, als een veelzijdig actrice in Hollywood. De rol van introverte en gedisciplineerde butler zou haar echter nooit loslaten. In 2011 is het haar eindelijk gelukt om van het verhaal een film te maken.

Albert Nobbs speelt zich af in het Ierland aan het eind van de negentiende eeuw. Het is economisch een slechte tijd, waarbij de banen niet echt voor het grijpen liggen. Bij het minste of geringste, sta je weer op straat. Albert is een introverte en gedisciplineerde butler die al sinds tijden in hotel Morrison’s werkt. Hij draagt echter een groot geheim met zich mee. Albert is namelijk een vrouw en als dit wordt ontdekt volgt er hoe dan ook, ontslag. Maar ook Albert’s droom om een eigen sigarenwinkel te beginnen zal vervliegen zodra ze ontmaskerd wordt. De butler doet er alles aan om zo onopvallend mogelijk door het leven te gaan.

Haar wereld komt echter op zijn kop te staan als schilder Hubert Page (Janet McTeer) gedwongen op haar kamer moet overnachten. Zodoende komt Page achter het geheim van Albert, hij zweert het geheim te houden, Hubert Page is immers ook geboren als vrouw. Albert raakt geïntrigeerd door Hubert en het leven dat zij leidt, dat ze zelfs deelt met een echtgenote.

Albert Nobbs still 1

Albert ziet dat ook wel zitten en ze zet haar zinnen op Helen (Mia Wasikowska), een dienstmeisje uit het hotel. Zij heeft alleen maar oog voor charlatan Joe (Aaron Johnson). Er ontstaat een vreemdsoortige driehoeksverhouding die de aandacht afleidt van de chemie tussen Close en McTeer.

Albert Nobbs is met liefde, volle overtuiging en vakkundig gemaakt maar blijft keurig binnen het kader. Er is geen ruimte voor uitspattingen, onverwachte wendingen of heftige emoties van Albert. Zij laat het allemaal maar gelaten gebeuren, zoals het een goede butler betaamt. De seksuele voorkeur van Nobbs blijft onbesproken. Ze wil trouwen met Helen maar of dit uit liefde of plichtsbesef jegens de maatschappij is, weet je niet. Juist deze keuze, roept vragen op en hult de film in mysterie. Als dit wel was aangepakt, had de film wel degelijk een diepere laag gehad, waardoor je je als kijker beter kon identificeren.

Maar laat duidelijk zijn dat Glenn Close een prestatie van formaat neerzet. Door de uitstekende technieken in de make-up kunnen McTeer en zij door als echte mannen. Beiden terecht genomineerd voor een Oscar. De dames zorgen voor de glans die de film nodig heeft.

Albert Nobbs Still 2

Helaas vallen de extra’s bij deze dvd ernstig tegen. Het zijn trailers van Le Havre, Beginners, Jane Eyre en uiteraard Albert Nobbs. Het is een gemiste kans dat hier niet voor een making of, een make-up special of een achtergrondinterview met Close is gekozen. Dat had daadwerkelijk een meerwaarde toegevoegd aan deze dvd.