Need for Speed Carbon: Own the City

Het belangrijkste element in elke game is natuurlijk de gameplay. Er zijn een flink aantal auto’s te vinden in de game, van een Volkswagen GTI tot een Ford GT. De auto’s besturen redelijk goed, maar toch kleven er een aantal behoorlijke minpunten aan dit aspect van de game. Het meest storende probleem zijn je tegenstanders. Die zullen jou met enige regelmaat proberen te rammen tijdens de race en het gekke is dat waar ze je ook raken, jij zult altijd in een spin terechtkomen. Of je nu achteraan jouw auto op de zijkant een zetje krijgt, of dat de tegenstander gewoon frontaal tegen jouw bumper aanbotst: jij zult hoogstwaarschijnlijk een draai van 180 graden maken, waardoor die 1e plaats die je al twee volle ronden hebt weten vast te houden prompt veranderd in de laatste plaats. Als jij nou hetzelfde geintje uit kon halen zou het nog enigszins eerlijk zijn. Als jij echter een tegenstander probeert te rammen zul je zelf in veel gevallen in een spin geraken terwijl je tegenstander rustig verder rijdt. Om deze tegenstanders enigszins van je af te houden kun je de hulp van je crew inroepen.

<\/center>

Je hebt verschillende mensen tot je beschikking, en voor een race kies je één van hen als jouw ‘wingman’. Zo heb je bijvoorbeeld iemand die Attacker is, of een ander crewlid z’n specialiteit is Drifting. Ook aan dit gameplay element kleven twee problemen. Ten eerste activeer je jouw wingman door het indrukken van de L en R knop. Dit zijn tevens de knoppen voor je turbo en handrem. Het laat zich raden wat er gebeurd als je op volle snelheid aan de handrem trekt: je raakt wederom in een spin, en je tegenstanders vliegen je voorbij. Als je je wingman inzet zonder in een spin te geraken ben je nog niet geheel veilig. Meer dan eens overkwam het mij dat m’n wingman (ik neem aan per ongeluk) mij ramde in plaats van één van mijn tegenstanders. Die tegenstanders zullen trouwens nooit ver achter je zitten, of je nou je turbo gebruikt of niet. De AI zorgt er op één of andere manier voor dat er altijd wel één tegenstander vlak achter je blijft en je inhaalt als je ook maar het kleinste foutje maakt.