Need for Speed Carbon: Own the City

Richard (Richardfun)
Als het om Need for Speed games gaat op handhelds heeft EA niet de allerbeste reputatie. De DS versie van de vorige NFS game, Most Wanted, kreeg van Pitom slechts een 28%. Pitom was over de nieuwste telg op de DS, Need for Speed Carbon, echter een stuk positiever zoals je kunt lezen in deze review. Zou het EA ook gelukt zijn om van de GBA versie een verrassing te maken?

De game heeft een flinterdun verhaaltje over jijzelf, als beginnende straatracer, en jouw \'crew\'. Dit verhaal doet er eigenlijk niet zo gek veel toe, net als in de meeste NFS games, en het gaat dan ook vooral om het racen en de toch flinke hoeveelheid wagens die de GBA versie rijk is. EA heeft haar best gedaan op de graphics van de game, maar het is nou eenmaal een feit dat de GBA niet bekend staat om het tevoorschijn toveren van prachtige 3D-beelden. Je zult tegenliggers dan ook vaak pas op het laatst zien aankomen. Dit is echter nog niet het grootste probleem met de graphics. Wat veel storender is is het feit dat je de bochten vaak niet ziet aankomen en als je ze ziet aankomen is het vaak niet duidelijk of de bocht nou naar links of naar rechts gaat. Hierdoor zul je tijdens het racen vooral naar het kleine kaartje zitten te kijken in plaats van naar het parcours. Hier mis je niet bepaald veel aan want de kleuren die je vooral voorbij ziet schieten tijdens de race zijn grijs en bruin. Het is allemaal niet erg afwisselend, maar dat ligt denk ik eerder aan de limitaties van de GBA dan aan de developer.

Het geluid is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Als je in de menu\'s zit hoor je constant één en dezelfde \'urban track\', en de muziek tijdens de races is al niet veel beter. Daarnaast klinken de auto\'s meer als grasmaaiers dan robuuste racemachines. Hierdoor zul je dan ook al snel de neiging krijgen om het geluid maar gewoon uit te zetten, en een muziekje op je kamer aan te zetten.