CD: Heartfelt - The Plague Of Today

Over Heartfelt

De Tilburgse band Heartfelt bestaat sinds eind 2002, nog niet eens een jaar na oprichting verscheen hun eerste plaat 'Explosive'. Die werd goed ontvangen door critici en het punkcore publiek, een eerste teken dat de vier bandleden tot heel wat in staat waren.

Na een flink aantal optredens in Nederland, België en Duitsland dook de band de studio in. 195 Studios, bekend van hun werk met Judasville, Dead Stop, Justice en Facedown, werd gekozen. Het resultaat: 'The Plague Of Today'.

Over The Plague Of Today

Punk en hardcore punk, een beschaving van verschil. Dit is absoluut geen muziek voor de breezer-generatie, die massaal uit hun dak gaat op Good Charlotte (niets verkeerds over Good Charlotte overigens, alles z'n eigen doelgroep!). Met een razend tempo vliegen de nummers van Heartfelt voorbij, letterlijk, want na dertien minuten en tien seconden is het weer terug naar af. Verdeeld over acht nummers betekent dat een gemiddelde lengte per nummer van iets meer dan anderhalve minuut. Kort.

Kort als je een boodschap over wil brengen ook, want daar draait het natuurlijk om. Nou, het is maar goed dat er een boekje bij de CD zit, want van de teksten is nauwelijks wat te verstaan. Muzikaal klinkt Heartfelt heerlijk rauw, strak maar toch ongepolijst, maar de zang is wat anders. Eigenlijk is het gewoon geen zang, Arold schreeuwt de teksten door de microfoon.

Met het boekje erbij is de boodschap van Heartfelt gelukkig al wat duidelijker. Waarschuwend allereerst, dat punk steeds minder vaak kritiek op de maatschappij is, en vaker muziek voor de massa. 'The Plague Of Today' gaat over revolutie, het belang van individualisme, maar ook over de kracht van een goede relatie. Over verandering, verandering en protest. Heartfelt meent ieder woord, dat is wel duidelijk.

Ik ben geen echte punker, dat blijkt wel na het luisteren naar Heartfelt. Muzikaal klinkt het strak, maar toch rauw, en de boodschap is er. Geen muziek voor ontspanning, maar een boodschap gebracht met overtuiging. Wie ben ik om dat te beoordelen? Luister zelf maar een keer.

From The Grave
Ice Melts
Conservanation