True Crime: New York City

Door al die criminaliteit een halt toe te roepen vergeet je haast dat er een hele verhaallijn aanwezig is. Je collega Terry wordt namelijk op brute wijze omgebracht; aan jou de taak om dat eens even haarfijn uit te zoeken. Door het voltooien van missies zul je steeds een stapje verder gaan in de verhaallijn, in feite net als in Grand Theft Auto. Ze hebben het echter een stuk vrijer gehouden. Zeker later in het spel heb je aardig wat vrijheid in de keuze op welke missies je je wilt gaan richten. De missies zelf zitten beter, en leuker, in elkaar dan de alledaagse misdaden die je op mag lossen. Zo zijn er bijvoorbeeld de missies waarbij je je identiteit van een agent moet gebruiken om informatie/goederen uit mensen los te krijgen. Je pakt ze vast, mept een beetje, en gaat zelfs dreigen met je pistool. Door dit soort handelingen goed te timen houd je een balkje in evenwicht, hierdoor geven de mensen wat je nodig hebt. Uiteraard zijn er ook nog de nodige achtervolging- en shoot-out-missies, voor de liefhebber!

Sowieso is je hele identiteit als smeris, en je eigen vrijheid daarin, erg leuk gedaan. Je kunt bijvoorbeeld mensen dwingen uit hun auto te stappen door luid schreeuwend je badge tevoorschijn te halen. Maar je kunt ook willekeurig mensen fouilleren, wie weet hebben ze wel verdachte spullen! Waarschijnlijk hebben ze dit niet, in dat geval kun je zelf wat louche voorwerpen op de mensen \\\'planten\\\', waarna je ze alsnog arresteert. Dat is \\\'bad\\\', vind je niet? Afhankelijk van je gedrag zul je een \\\'good-cop\\\' of een \\\'bad-cop\\\' worden. Het zijn van een \\\'bad-cop\\\' heeft wel een aantal gevolgen, zo zal er bijvoorbeeld meer misdaad en viezigheid op straat zijn, en ook op het bureau zullen ze door bepaalde handelingen wat minder blij met je zijn. Door je goed te gedragen en veel misdrijven op te lossen heb je weer schonere straten en uiteindelijk zelfs wat geldbonussen van je werk. Het is interessant om te zien hoe je \\\'good\\\' en \\\'bad\\\' kunt worden. Wat mij betreft hadden ze het echter veel meer mogen uitdiepen, het voelt nu een beetje onaf aan.

<\/center>

Tot nu toe is de review nog erg lovend, het spel kent echter een zeer zwaar minpunt. Het vorige deel had er al mee te kampen, en ook dit deel heeft er last van: een zeer onaangename besturing. Al vanaf de tutorial aan het begin merk je dat het geen pleziertje is om met Reed aan de wandel te gaan. Het lijkt namelijk wel alsof zijn zakken gevuld zijn met cement, zijn looptempo lijkt wel met 20% te zijn vertraagd. Het is niet zo dat lopen ondoenbaar is, maar dit is toch wel een beetje dubieus. Ten tweede wil het wel eens lastig zijn om het spel te laten doen wat je wilt. Dit is vooral te wijten aan het feit dat er nogal wat knoppen context-gevoelig zijn, dat wil zeggen: er zitten meerdere functies onder één knop, het is afhankelijk van de omgeving/situatie welke functie naar boven komt. Bijvoorbeeld: er is een knop waarmee je kunt grijpen, maar ook bewusteloze mensen vastboeien. Echter, als je iemand vast wilt boeien zul je in een bepaalde positie bij hem moeten staan, anders \\\'denkt\\\' het spel gewoon dat je een grijpbeweging wilt maken. Het komt er dus op neer dat je veelal eerst een keer of drie in de lucht aan het graaien bent, alvorens je eindelijk in de positie staat van waaruit het spel denkt dat je iemand vast wilt ketenen. Helaas is dit niet het enige, het spel zit vol met dit soort vervelende dingen.
Daarbij komt ook nog eens kijken dat er nogal wat bugs aanwezig. Sommige bugs zijn niet meer dan slordig, zoals voetgangers die uit het niets verschijnen. De meeste bugs hebben helaas wel degelijk invloed op je gemoedstoestand, ze variëren het ineens verspringen van de camera naar vreemde posities (gebeurt redelijk vaak tijdens gevechten) tot eigenaardige gebeurtenissen binnen het verkeer.
Tot slot is ook het rijden in de auto geen pretje. Soms lijkt het net alsof de weg van ijs is en sturen de auto\\\'s alles behalve realistisch. De botsingen zijn daarentegen wel erg mooi, intenser dan die van GTA.

<\/center>