Half Life 2

Grafisch ziet Half-Life 2 er fantastisch uit. Het is een van de mooiste spellen op de Xbox en het is werkelijk ongelofelijk dat deze (relatief oude) console al deze pracht en praal eruit weet te persen. Allereerst zien de levels er prachtig en realistisch uit, of dit nu de kustweg is waarlangs gereden moet worden of de stedelijke omgeving van City 17. Ook grote buitengebieden zien er werkelijk prachtig uit, zo kun je bijna tot aan de horizon kijken.

Een van grootste zorgen ten aanzien van Half-Life 2 was of al dit grafisch geweld ten koste zou gaan van de framerate. Nu beschik ik niet over bionische ogen die de fps nauwkeurig tot de decimaal achter de komma kunnen onderscheiden, maar het grootste deel van het spel loopt gewoon soepel. Alleen na een laadscherm hapert het spel een paar seconden omdat de omgeving moet worden opgebouwd. En tijdens het laatste level heeft de Xbox het een beetje moeilijk, maar als je ziet wat er dan getoond wordt is dit niet verwonderlijk. Maar voor 99% van het spel is de framerate constant en heeft deze totaal geen invloed op de gameplay.

Ik noemde het gebruik van laadschermen. Al dit pracht en praal moet natuurlijk geladen worden. En hiervoor hebben de makers een trucje bedacht. Elk level is in kleine stukjes geknipt. Om de zoveel tijd moet er dus een nieuw stukje level geladen worden. Dit gebeurt vaak, maar net niet zo vaak dat het hinderlijk wordt. En gelukkig is het laden meestal in een paar seconden gebeurd. Ook zijn de laadpunten gelukkig slim uitgekozen, meestal na een heftig vuurgevecht waarna de speler sowieso even tot rust wil komen. Tijdens zo’n laadscherm wordt het spel tevens automatisch opgeslagen wat een bijkomend voordeel is. Hiernaast zijn er ook mogelijkheden om handmatig te saven en zijn er, net als in Halo, regelmatig checkpoints. Nadeel van deze checkpoints en de laadschermen is dat wanneer de speler weinig health meer heeft het niet verstandig is om even verder te kijken. Voordat je het weet wordt er gesaved waarna het onmogelijk wordt om het volgende stuk levend door te komen. Het hele level opnieuw laden of een handmatige save gebruiken is dat de enige resterende optie.



<\/center>

Over het geluid en de muziek in het spel kan ik kort zijn. De geluidseffecten zijn prima in orde en zeker wanneer er gebruik wordt gemaakt van een home cinema-set klinken ze bijzonder indrukwekkend. Wapens en ontploffingen klinken luid en realistisch. Ook zijn er in de levels voldoende achtergrondgeluiden. Zo speelt een deel van een level zich onder een spoorbrug af. Af en toe rijdt er een trein boven je hoofd en dit klinkt echt bijzonder goed. De voiceacting in het spel is ook van een hoge kwaliteit en absoluut niet storend. Half-Life 2 beschikt over een trance/rockachtige soundtrack. Deze is niet zo bijzonder dat hij de speler bij zal blijven maar er wordt door de makers wel slim gebruik gemaakt van de muziek. Het tempo en volume van de muziek wisselt aan de hand van de gebeurtenissen op het scherm en werkt zo versterkend.



<\/center>