Another Code: Two Memories

Tijdens het spel zie je op het touchscreen de wereld waarin Ashley loopt van bovenaf in 3D. Met de stylus bestuur je haar. Op het bovenste scherm zie je vervolgens wat Ashley ziet. De besturing is soepel; Ashley loopt vlot achter de stylus aan en blijft niet achter onzichtbare randjes hangen. Als Ashley door een kamer loopt en er is iets waar je op kunt inzoomen om het van dichterbij te bekijken, dan verschijnt er een vergrootglas in de rechterbovenhoek van de touchscreen. Klik je daarop, dan zie je in het onderste scherm wat je eerst in het bovenste scherm zag. Nu kun je individuele voorwerpen aanklikken om ze beter te bekijken. Ook kun je hier puzzels oplossen. Kom je iemand tegen met wie je wel een gesprek wil voeren, dan komt hiervoor een speciaal icoontje in beeld. Tijdens het gesprek lichten sommige woorden rood op, dit zijn sleutelbegrippen die je vervolgens aan kan klikken om de persoon daarover meer te vragen. Je kan de conversaties niet sturen (je kunt niet kiezen wat je wil zeggen).

<\/center>

De puzzels maken op unieke wijze gebruik van de DS. Het adventure-genre lijkt bij uitstek geschikt voor dit platform. Met de stylus kan je immers niet alleen dingen die je nader wilt onderzoeken aanwijzen, je kan ook allerlei voorwerpen op het Touchscreen bewegen en roteren, sleutels omdraaien in het slot, met een potlood over papier wrijven, ergens op tikken of slaan of iets in een bepaalde richting \\\'gooien\\\'. Ook enkele andere features van de Nintendo DS worden gebruikt in puzzels, ik ga echter niet verklappen welke features en op welke wijze ze gebruikt worden om geen puzzels en speelplezier te bederven. Over het algemeen zijn de puzzels aan de makkelijke kant. Een paar puzzels die gebruik maken van de mogelijkheden van de DS vereisen een andere aanpak dan je zou verwachten, hierop kan je dus wel een tijdje vastzitten.

<\/center>

Als je gewend bent in adventures alles wat je ziet liggen in een grote inventaris mee te slepen voor het geval je het misschien later ooit nodig hebt, zal je je misschien wel een beetje ergeren aan de lineariteit van het spel. Soms zie je bijvoorbeeld ergens een mes liggen, maar kun je deze niet meenemen als je er geen onmiddellijk doel voor hebt. Pas als je een situatie tegen bent gekomen waar je een mes zou kunnen gebruiken kun je alsnog terug om het mes te gaan pakken. Dat is dus een kwestie van goed onthouden waar je wat gezien hebt, al hoef je nooit echt heel ver terug te lopen. Het voegt naar mijn idee eigenlijk wel een beetje realiteit toe aan het spel, in werkelijkheid zeul je ook niet alles wat je misschien ooit kunt gebruiken constant mee, maar ga je pas op zoek naar een metaalborstel als je die nodig hebt.

<\/center>

Another Code is stijlvol getekend en de kamers van het huis zijn gedetailleerd weergegeven. Er is ook veel aandacht geschonken aan de aankleding van de kamers van het huis, die zijn allemaal anders ingericht. Ook kan je op veel verschillende dingen klikken voor een beschrijving (van vazen tot gordijnen). Het geluid bestaat vooral uit sfeervolle muziek. Er is geen gesproken woord, tijdens het praten hoor je alleen plop-geluidjes. Verder hoor je je voetstappen, het geruis van een radio, het kraken van de vloer, zeemeeuwen en andere vogels, de zee, opengaande deuren of dingen die je verschuift.

Het verhaal is onderhoudend en origineel. Wel is het soms zo dat je als speler iets sneller doorhebt dan Ashley. Je moet haar dan toch de juiste stappen laten volgen om het te ontdekken. Verder is het spel tamelijk kort. Het is, zeker als je niet de moeite neemt om letterlijk alles te onderzoeken om alle DAS-kaarten te vinden en D al zijn herinneringen terug te geven, in een uurtje of zes wel uit te spelen. Daarna kan je nog wel opnieuw spelen om alsnog alle DAS-kaarten te zoeken, maar dat is niet echt aantrekkelijk omdat je het verhaal wel kent en de oplossingen voor alle puzzels.

<\/center>

Het spel kan te allen tijde opgeslagen worden. Er zijn hiervoor 2 slots beschikbaar. Je kan in Another Code niet doodgaan, en je kan alle puzzels oneindig blijven proberen zonder \\\'gestraft\\\' te worden als het niet lukt. Het spel kan in verschillende talen worden gespeeld: Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans.