Game: Jack The Ripper
Het verhaal is spannend en meeslepend. Je wilt graag de scoop hebben en probeert achter de identiteit van de dader te komen. Steeds als je een verdachte hebt, blijkt deze onschuldig te zijn. Je raakt bevriend met een nachtclubzangeres, en als blijkt dat Jack het ook op haar heeft voorzien, ga je je echt zorgen maken dat zij ook dood zal gaan. Er is duidelijk veel research gestoken in het verhaal, al zijn er wat verwijzingen naar The Raven van Edgar Allan Poe die er volgens mij alleen voor de spanning zijn bijgehaald. Je moet veel met mensen praten, veel boeken en aantekeningen lezen en goed opletten of er iets veranderd is in je omgeving. James houdt alles bij in een opschrijfboekje, je hoeft dus zelf geen aantekeningen te maken.
Achtergrondgeluiden zijn prima. Honden blaffen, typemachines ratelen op de redactie, treinen denderen voorbij over spoorbruggen... ook de voice-acting is goed in orde, niets te klagen.
Grafisch beoordeel ik Jack the Ripper redelijk tot goed. Soms is er een mooie achtergrond met een wat blokkerige persoon maar over het algemeen ziet het er gewoon goed uit.
Het is grappig dat je zelf kan kiezen of je extra NPCs in het spel wilt. Kies je voor "No", dan zie je alleen mensen waarmee je kan praten. Kies je voor "Yes", dan zitten er collega's aan een bureau op de redactie, lopen er personen door straten en heeft de nachtclub bezoekers. Je kan verder niets met die mensen, maar het geeft wel een realistischer beeld van New York.
Helaas zijn er ook negatieve aspecten. Het spel is erg lineair. Je moet de lokaties in een bepaalde volgorde bezoeken om een gebeurtenis te triggeren of een persoon te zien te krijgen. Als je bijvoorbeeld een fax hebt gestuurd om meer informatie over iets te vragen, en je wilt de volgende dag gaan kijken of er al antwoord is, tref je een leeg bureau aan. Je moet dan eerst naar de politie, die je vertelt dat er "Nothing new for you, Jim" is. Ga je dan weer naar het detectivebureau dan is de dame er wel en ze heeft bovendien een fax voor je. Ook moet je soms twee of drie keer een bepaalde plek bezoeken voor een bepaalde persoon of een bepaald voorwerp er is.
Er zijn nauwelijks puzzels in het spel te vinden, en de paar puzzels die er zijn zijn eigenlijk veel te makkelijk. Als speler heb je al veel eerder dan James door, wat de connectie tussen de moordlokaties is. Maar voor de reporter alle tussenliggende stapjes gedaan heeft, kun je niets met die wetenschap doen. Je moet dus weer alle lokaties bezoeken, goed op alle details letten, met iedereen praten, nog eens alles bezoeken om te kijken of je theorie klopt, en uiteindelijk vind je dan de aanwijzing die alles bevestigt.
Soms loopt het spel juist op de zaken vooruit. Zo vroeg een krantenjongen mij eens, hoe het ging met het oplossen van de zaak. Ik antwoordde, dat ik een beetje vast zat. "O, zeker een deur die niet open wil?" Ik had geen deur gezien. Even later kreeg ik een loper, nog steeds geen idee waar ik die voor nodig had. Blijkbaar was ik in een ruimte geweest waardoor dit getriggerd was. Later werd het wel duidelijk, maar het doet wel afbreuk aan het spel dat deze sequence al gestart wordt voor je de deur ontdekt hebt.
Tenslotte zitten er vervelende bugs in het spel. Zo kun je, als je met een bepaald voorwerp in je hand een bepaalde ruimte inloopt, de puzzel daar niet oplossen (je moet een ander voorwerp hebben, maar je kan het voorwerp in je hand niet neerleggen of weggooien) en ook de ruimte niet meer verlaten. De enige oplossing is een oude savegame laden en niet weer dezelfde fout maken. Ook is de ondertiteling soms "in de war" (je krijgt dan de ondertiteling van de krantenjongen die een eindje verderop in de straat "Extra extra read all about it. New victim for murderer" staat te schreeuwen, in plaats van de ondertiteling van de echte conversatie.)