Wildstar
Wil je een MMO spelen, dan kom je een massa mogelijkheden tegen zodat het uitzoeken van een MMO al een spel op zich lijkt. Wildstar wil opvallen tussen de meute.
What’s the story?
In Wildstar kom je op een nog vrij mysterieuze planeet, Nexus genaamd. Er waren ooit andere bewoners, maar die zijn verdwenen en niemand weet hoe dat gebeurd is. Jij als speler krijgt maar een vingerkootje aan informatie en het is aan jou wat je wil doen. Wil je de wereld verkennen en erachter komen wat er met de vroegere bewoners gebeurd is, wil je gewoonweg matten met alles wat beweegt, of wil je niets van dit alles en wil je juist andere mensen helpen met het uitzoeken van hun lot? Het kan allemaal.
Maar wat maakt Wildstar zo anders dan andere MMO’s? In ieder geval niet de klassen en rassen, dat hebben we allemaal wel eens gezien. Er zijn zes klassen om uit te kiezen. De warrior gaat met zwaarden, schilden en geweren op pad, terwijl de spellslinger wel met geweer bezig blijft, maar ook magie bedrijft. Natuurlijk is er een illusionist en een stealthy klasse, inclusief onzichtbaar worden. Dan hebben we nog acht rassen. Mensen, granieten wezens, wilde beesten en meer wezens. Niets nieuws dus, maar dat maakt ook niet uit. Een van de aspecten die Wildstar anders maakt is humor. Het spel knipoogt naar andere MMO’s, genres en zichzelf.
Jouw speelstijl
Een ander aspect is de mechaniek dat vormt naar jouw gekozen speelstijl. In Wildstar zijn er vier zogenaamde 'paths' te kiezen. De gameplay verandert hierdoor naar jouw eigen favoriete bezigheid. Ben je van het vechten, dan is 'soldier' een logische keuze. Er komen veel meer evenementen waarin je moet vechten, dus waar je lol in hebt. Onderzoek je liever elke kier van de wereld, dan wil je 'explorer' zijn. Je krijgt ervaringspunten om juist op plekken te komen die spelers van andere paden niet kunnen bereiken. Als 'scientist' ga je juist op zoek naar de lore van de wereld. Er is veel meer te scannen met een scanbot, dat doet denken aan de scan-modus van Samus Aran in Metroid Prime.
De meest interssante vond ik 'settler'. Je gaat dorpen verfraaien, winkels bouwen en boost-torens opzetten. Normaal gesproken staan deze er maar tijdelijk, maar als settler kun je resources bij blijven verzamelen om de gebouwen langer te laten staan. Andere spelers hebben daar weer baat bij voor een tijdelijke boost zoals extra schade of ervaring. Hij kan zelfs een motor maken, als een soort mount, om snel van A naar B te racen. Dit pad is vooral voor de sociale type die anderen graag helpt.
Het pad kies je in het begin bij het creëren van je personage. Je kunt niet tijdens het spel van pad switchen, dan zul je een nieuw personage moeten maken.
You like to move it
De WSAD-toetsen worden gebruikt om te bewegen, de bewegingen van de muis worden gebruikt om rond te kijken en te strafen. Je personage kan niet alleen springen, hij of zij kan ook dubbel zo hoog springen. Met de double jump spring je gemakkelijker rond tijdens het verkennen van het gebied en in een gevecht is het handig om je in veiligheid achter een muur te springen. Sprinten en dashen zijn andere mogelijkheden die elk personage heeft. Deze actie heb je vrij frequent nodig in een gevecht, want je vijand valt maar al te graag aan. Natuurlijk zijn er ook class-specifieke bewegingen, zoals teleporteren, al springend op een vijand inslaan en zelfs het wisselen van plaats met iets of iemand in de omgeving.
Interessanter vechten met figuurtjes
De combat in Wildstar is freeform. Telegraphs, vormen die je op de grond ziet, tonen welk bereik je aanval of spreuk heeft. Het dynamische is dat dit ook werkt bij al je tegenstanders. In de meeste MMO’s moet je maar blijven inhakken op monsters totdat ze neervallen. In Wildstar wordt er gezorgd voor afwisseling, omdat de telegraphs je om de oren kunnen vliegen. En dat is niet alleen in close combat, soms loop je ergens rond en kleurt de hele grond rood, op een klein gebiedje, namelijk een speler na. Je moet dus dicht bij hem blijven om niet geraakt te worden door iets onbekends. Als een wapen door een spreuk uit je handen duwt dan kun je met een coole koprol richting je wapen springen en je tegenstander afleren dat hij of zij dat ooit weer bij je doet. Het vechten doet veel dynamischer aan dan het standaard hak’m erin, dat je in zoveel MMO’s ervaart.
Een MMO zonder raids is als een Mario zonder rode pet, dus natuurlijk vinden we deze grote vechtpartijen terug. Carbine Studios wil dynamische content gaan verzorgen, zodat er steeds iets nieuws te beleven valt voor de raid-guilds. Grote, soms lastige raids zodat de hardcore MMO-speler ook iets van zijn gading vindt. Men denkt aan beloningen voor de winnaars van wekelijkse uitdagingen per realm of wereldwijd. Dus dat wordt oefenen om de snelste of beste raidergroep van de week te worden.
Een eigen huis, een plek onder de zon
Het meest bijzondere in de demo van Wildstar is de housing. Housing is een uitgebreid gedeelte van het spel, tenminste, als je dat wil. Het begint met het aanvaarden van een opdracht om jouw eigen stukje land te ontdoen van vijanden en obstakels. Niet alleen vijanden die al in je gebied zijn, maar ook waves van vijanden als je eenmaal een begraafplaats op jouw land onteerd hebt.
Dan heb je jouw eigen tentje en kun je jouw plek uit gaan bouwen tot een onneembare vesting met blingbling. Dat kost natuurlijk geld en moeite. Je kunt niet alleen meubilair en andere accessoires kopen, vinden of verdienen met opdrachten. Er is ook een bewakingsysteem in de vorm van een enorme gun. Je kunt zelfs een minigame spelen bij je huis een soort tower-defense. Hiermee verdien je ook upgrades voor jezelf of je huis.
Om geen problemen te krijgen met het idee dat de planeet net ontdekt is en erg ruw landschap heeft zweven de huizen in de lucht, ergens. Je hoeft dus niet bang te zijn dat de hele wereld na een maand volgebouwd is en meer lijkt op een metropool dan op een frisse planeet met juist af en toe een nederzetting.
Onderling matten
PvP, player versus player, is beschikbaar in Wildstar. De makers spelen nog met verschillende ideeën, maar sommige daarvan zijn al uitgewerkt en zitten zeker in het spel. Leaderboards, profielpagina’s, reports, spectator modus, het zit er allemaal in.
Zo zijn er arena’s voor twee tegen twee, drie tegen drie en vijf tegen vijf spelers. Elk team krijgt een aantal respawn-punten. Met deze punten worden gevallen teamgenoten weer tot leven gewekt. Om te winnen moet je als team zorgen dat het andere team zonder respawnpunten komt te zitten en alle nog levende tegenstanders nog een laatste keer afmaken.
In Capture the Flag wordt er een vlag in het midden van het speelveld gezet en moet het team deze naar zijn basis brengen. Lukt dat, dan krijgt het team een punt en blijft de vlag in de basis. Er komt een tweede vlag in het midden van het speelveld. In plaats van met z’n allen daar naar toe te rennen moet je dus verdedigers in je basis houden, omdat er nu twee vlaggen in het spel zijn. Deze kunnen beide gepakt worden door het andere team waardoor ze plots met voor kunnen komen te staan met twee punten.
Sociaal doen
De mogelijkheden om sociaal te doen zijn nog in onderzoek, maar bepaalde zaken zijn al geimplementeerd. Zo is er direct naar iemand te chatten, maar ook een omgevingchat, zodat mensen die bij je in de buurt staan lezen wat je zegt. Daarnaast kun je chatten met guildleden en is er een mailsysteem, zodat mensen die offline zijn ook op de hoogte gehouden kunnen worden. Een leuke toevoeging zijn 'cirkels'. Deze staan los van je clan of guild, maar zijn interessegebieden waar je je lid van kunt maken. Dus ben je enorme fan van Star Trek, dan kun je lid worden van die cirkel en kletsen over Kirk, Spock en Picard. Is een cirkel nog onbestaand, dan maak je het gewoon zelf aan.
Een toevoeging waar men nog over denkt is Twitter. Niets is irritanter dan mensen die hun gameprestaties tweeten, dus ze willen het misschien anders gaan doen. Je kunt bijvoorbeeld een van de monsters volgen op Twitter, die verteld wat hem allemaal overkomen is. Het kan dus zo zijn dat je jouw ingame naam tegenkomt als je hem met jouw groep verslagen hebt.
Voorlopige conclusie
Wildstar voelt vertrouwd, maar toch vernieuwend genoeg om het in de gaten te houden. Vooral housing, het dynamische vechten en de humor maken Wildstar anders dan de gemiddelde MMO. De makers willen heel veel content hebben bij release om daarna nog meer dynamische content toe te voegen, zodat de mensen die bij endgame komen ook nog genoeg te doen hebben. Wildstar is nu in closed bèta en komt ergens dit jaar uit voor pc.