Geen bestellingen bij Boeing in januari, schuld loopt op
Boeing heeft in de maand januari geen nieuwe orders voor vliegtuigen kunnen inboeken. Dit is de eerste keer sinds 1962 dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer met lege handen staat. Dit dramatische cijfer volgt nadat hun ooit best verkochte jet, de 737 MAX, na twee fatale ongelukken nog steeds aan de grond staat.
In de eerste maand van 2020 werden slechts dertien vliegtuigen afgeleverd. Een jaar geleden wist Boeing 45 bestellingen te scoren en leverde het 46 vliegtuigen.
De meeste klanten van luchtvaartmaatschappijen vermijden het plaatsen van nieuwe bestellingen voor de 737 MAX totdat het vliegtuig is vrijgegeven door toezichthouders om weer te vliegen. Boeing ziet de Europese concurrent Airbus aan de horizon verdwijnen, terwijl de enorme verliezen blijven oplopen.
Airbus heeft in januari bestellingen voor 274 nieuwe vliegtuigen binnengekregen, terwijl Boeing de terugkeer van de 737 MAX maar blijft uitstellen. De schuldenlast is inmiddel opgelopen tot ruim 27 miljard dollar, een bedrag dat alleen maar op zal blijven lopen, aangezien de Amerikaanse vliegtuigbouwer luchtvaartmaatschappijen moet blijven compenseren voor het aan de grond houden van hun vliegtuigen.
Een voorzichtige schatting voorspelt dat de schuld halverwege 2020 wel eens opgelopen zou kunnen zijn tot 34 miljard dollar.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zegt inmiddels bezig te zijn met het plannen van veiligheidsvluchten voor de geplaagde 737 MAX, maar wil geen uitspraak doen wanneer het vliegtuig weer in gebruik mag worden genomen.
Ding raken ze dadelijk aan de straat stenen niet meer kwijd.
Zeker er nu verplicht omscholing zal moeten komen.
Volgens mij boeings veel meer?
Daartegen Airbus alleen passagier sector. (Edit: Airbus heeft wel defensie contracten, maar niet zo groot als Boeing.)
Wanneer ze ook een echt uitgebreid contract met Europese defensie heeft, zal ze dubbel gaan vangen.. Maar ja.
Ik denk dat op een lange termijn zal Boeing uiteindelijk van alles verliest..
Zie 737-max, NASA met ruimtecapsule, 747 die echt aan oud worden tegenover a380. en dan straks nog gedoe met milieu dingen..
[ Bericht gewijzigd door Captain_Ghost op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:50 ]
Gewoon, als goedmakertje...
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Boontje komt om zijn loontje. Jammer eigenlijk dat de Max crashes niet in Amerika zijn geweest, dat had Boeing 100 miljoen per US reiziger extra gekost
"aangezien de Amerikaanse vliegtuigbouwer luchtvaartmaatschappijen moet blijven compenseren voor het aan de grond houden van hun vliegtuigen."
Boeing leeft nog steeds, dankzij VS defensie.
" It is the world's second largest space company after Boeing and one of the top ten defence companies in the world"
https://fortune.com/2020/(...)ssages-slam-737-max/
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
Ik weet dat beiden bedrijven een defensiesteun heeft. Alleen Boeing heeft veel meer defensiegeld binnen dan airbus ooit. Reken maar een dubbel ervan op. Waardoor Boeing nog niet over de kop gegaan.
Wanneer Europa een eigen defensie, ipv versplinterd leger etc.. zullen de Airbus veel meer defensiecontracten krijgen. Misschien evenveel als Boeing.
Daarbij is passagier sector bij Airbus succesvol en aan winnende kant in de luchtvaart oorlog.
Boeing verliest de strijd om ruimtevaart van Elon en NASA.
ESA heeft nog altijd klein budget, wel werken ze samen met Airbus. Prima, alleen moeten ze nog veel gaan groeien.
Kortom ik zeg alleen dat Boeing straks niet lang meer heeft.
Lag dit keer niet geheel aan Boeing, de maatschappij heeft afgelopen 2 jaar al 2 keer eerder een toestel verloren bij de landing, heeft mogelijk te maken met slecht onderhoud.
Maar je kan niet zomaar een vliegtuig langer maken zonder dat dat gevolgen heeft voor de gehele constructie.
Meeste vliegtuigen die nu crashen zijn aangepaste versies van kleinere vliegtuigen.
https://www.airbus.com/space/earth-observation/portfolio.html
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Normaal apparaat zoals we nu hebben is vrijwel altijd voldoende, eventueel zoals Frankrijk nog wat nucleaire klappers erbij om echte grappen te voorkomen (die raketten kun je dan weer bij airbus halen
Echter de software is tegenwoordig complexer geworden dat FAA zelf ook niet altijd op hoogte zijn.
Een vliegtuig die neerstort door de computerstoring of fout is helemaal nieuw nu. Airbus toestellen zitten ook vol met computers..
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Maar roo big to fail inderdaad uiteindelijk zal Trump z'n portomonnee trekken.
Het gedoe met de max gaat de geschiedenisboeken wel in, maar ik kan je garanderen dat iedereen er gewoon weer in vliegt over een paar jaar. Of dat nou een echte max is, of een 'nieuw' model met een ander naampje.
Het resultaat van dit systeem is dat men de overheid relatief klein kan houden maar dat áls er een keer iets fout gaat, je je bedrijf af kunt schrijven. De verwachting is dat Boeing de passagiersvliegtuigen afdeling af zal splitsen, die failliet laat gaan zodat de schadeclaims alsnog niet betaald kunnen worden maar het bedrijf tenminste blijft bestaan. En dat failliet gaan zal vervolgens weer tegen gehouden worden om een monopolie van Airbus te voorkomen.
Dus aan de straatstenen kwijD raken zal ook wel lukken.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken