Kaltenborn: "F1 geen eerlijke competitie meer"
De Formule 1 is niet langer een eerlijke competitie, zo vindt Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn. Dit komt volgens haar door de manier waarop de sport bestuurd wordt en hoe de gelden verdeeld worden. Het is dan ook niet voor niets dat het Zwitserse team vorig jaar samen met Force India een officiële klacht indiende bij de Europese Commissie. Sinds die tijd is echter niets veranderd, waardoor renstallen als Sauber en Manor nog steeds worstelen om te overleven.
Kaltenborn sprak hierover met Motorsport. "Dat is jammer, omdat we zo'n fantastische sport hebben. We hebben een fantastisch product en controverses dragen hier aan bij. Anders zou het maar een saaie boel zijn. Er is niet veel nodig om de sport te veranderen en het is dan ook frusterend dat Force India en wij geprobeerd hebben om met de aandeelhouders in contact te komen en hen iets te laten veranderen."
Geld is niet het enige deel van de Formule 1 dat Kaltenborn dwars zit. Ook de mogelijkheid van de grote teams om de regels te bepalen zint haar niet. "Iedereen weet hoe de deals tot stand zijn gekomen en het ergste is niet dat als je iets niet zint je het wilt veranderen, maar dat het grote invloed heeft op de concurrentie, dat is waar wij mee zitten. Het zorgt ervoor dat de strijd niet meer eerlijk zal verlopen."
Juist het feit dat teams privileges af kunnen dwingen en dat deze de competitiestrijd negatief kunnen beïnvloeden zint Kaltenborn niet. Zo zou Sauber als het vooraan gereden zou hebben niet hetzelfde worden behandeld als enkele andere teams die een deel van de inkomsten onderling mogen verdelen. "Ik wil een level playing field. Daarna is het aan jou om er het maximale uit te halen."
Dat Sauber in de financiële problemen zit draagt aan dit standpunt niet bij. Volgens Kaltenborn zullen de problemen opgelost worden, al kost dit nog enige tijd.
Ik zie Sauber in deze vorm graag falen. Dat het helemaal mag afbranden en hopelijk ontstaat er iets moois uit de as wat de naam Sauber waardig is.
Maar ze heeft wel een punt. Er zijn niet veel sporten waar de competitors de regels bepalen. Als de regel-makende-macht weer terug zou gaan naar de FIA zou ik daar geen probleem mee hebben.
Sauber is nooit een echt topteam geweest, daar hebben ze ook te weinig budget voor maar sinds Kaltenborn daar werkt is het echt snel achteruit gegaan, zijn ze ook belangrijke spnsors verloren die al jaren met Peter Sauber samenwerkten.
Al heeft ze wel grotendeels gelijk, er zijn maar een maar teams met veto rechten en die rechten maken ze ook flink gebruik van.
En met de verdeling van het geld net zo, sommige teams krijgen meer omdat ze historische waarde hebben.
Alleen Mercedes heeft bijv. jarenlang niet meegeraced maar toen ze weer mee wilden doen kregen ze wel vetorechten en extra geld omdat ze in de eerste F1 races ook mee reden.
Renault had ook zo'n eis, die wilden wel terugkomen in de F1 als ze aanspraak mochten maken van dat historische potje.
Alfa Romeo wil evt terug komen in de F1.. als ze geld krijgen uit dat historische potje..
Tegenwoordig stelt men al eisen voor men überhaupt meerijdt en dat geld is veel te belangrijk geworden.
Voor wat betreft de verdeling van het geld zou het wel iets eerlijker kunnen. Vooral de extratjes voor vroegere resultaten moeten minder. Misschien de gewone verdeling niet alleen op vorig jaar, maar over de afgelopen 5 jaar (waarbij het afgelopen jaar een factor 5 mee weegt). Dan is een slecht jaar niet meteen zo funest voor de kleinere teams.
Misschien zelfs zo regelen dat de een alleen regels mag invoeren en de ander ze mag bedenken.
Zoals het nu is is het in ieder geval niet goed.
Maar bij F1 worden zelfs de meest elementaire regels elk jaar weer veranderd, onder druk van een paar van de grote teams. Effectief worden de winnaars bepaald in de achterkamertjes.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
OK, stel limieten vast voor verbruik, uitstoot, enz. Maar ga niet vervolgens de exacte technologie vastleggen die de teams daarvoor moeten gebruiken. Turbo, KERS, aantal cylinders, laat dat dan vrij, dan wordt de F1 weer het echt ontwikkelings-platform voor automobiele techniek dat het ooit was.
Of besluit dat je dat toch niet wil (want de teams willen wel de reclame-kracht van de F1, maar het mag niet teveel kosten), en maak er een echte Formule-klasse van, waarin de techniek volledig gereguleerd wordt zoals dat in de andere Formule-???? gebeurt. Het voordeel is dat het dan ook echt een kwestie is van man tegen man, waar de winnaar nu vrijwel zeker rijdt in een auto van een van beide top-teams.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Vroeger was het uiteraard wel gemakkelijker om dikke sponsors te vinden: elk team had een tabakgigant achter zich...
Verder snap ik wel dat constructeurs eisen stellen. Renault, Mercedes,... steken veel geld in zo'n motor en/of team en willen uiteraard resultaat (bij afgang kan je beter niet meerijden natuurlijk). Ze willen dus enige garantie in de vorm van macht en/of geld (om kosten te drukken). Anderzijds ziet de FOM dat wel zitten omdat het commercieel interessant is om grote namen zoals Ferrari, Mercedes, Renault,... op de affiche te hebben.
(Er zijn maar weinig supporters die voor Sauber kijken.)
Het aandeel van de FIA in de winst staat weer lijnrecht tegenover een overeenkomst uit een eerdere antitrust zaak van de Europese Unie, waarin staat dat "The role of FIA will be limited to that of a sports regulator, with no commercial conflicts of interest;"
Het feit dat zij nu een aandeel in de F1 hebben betekent dat zij weer een "commercial conflict of interest" hebben en dus niet meer voldoen aan de overeenkomst die ze eerder met de EU hebben afgesproken. Dus terecht dat Sauber en FI hier over klagen.
Aan de andere kant is het al heel lang zo dat de verhoudingen tussen de uitkeringen aan de teams scheef liggen en dat ze dus rijkelijk laat klagen. FI klaagt trouwens al sinds de oprichting van de Strategy Group over de legaliteit hiervan.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Overigens zijn er door de jaren heen andere zaken gebeurd waardoor het team met meer had kunnen bestaan. Kaltenborn heeft juist bewezen een goede team principle te zijn door hier doorheen te werken. Niet voor niets heeft ze voor iemand die geen teameigenaar is, zoveel verantwoordelijkheden.
Sinds het vertrek van BMW leven ze al op te grote voet en kunnen ze niets anders dan die standaard maar proberen in te vullen met een hoop dat ze langzaam terug kunnen naar een kleine organisatie of een fabrikant aan zich kunnen binden die die infrastructuur kan invullen.
Het zijn allemaal constructeurs natuurlijk
Ik dacht overigens dat priveteams in de volksmond constructeurteams genoemd werden.
Heel strict gezien is het toch zo dat McLaren het team is en McLaren-Honda de constructeur?
Nee. Mclaren zou je kunnen zien als de constructeur/het team, en Honda als de motorleverancier. Meestal is dat de verhouding ook, maar in het geval van McLaren is Honda dus meer betrokken. Waar normaal gesproken de motoren ingekocht worden, betaalt Honda nu juist een hoop van de rekeningen.
Maar als je kijkt naar de stand in het constructeurskampioenschap zul je meestal alleen de team-namen zien staan en niet de motor-leverancier. Dus McLaren. Hoe het organisatorisch bij die teams zelf zit boeit niet. Ondanks dat Honda waarschijnlijk het grootste deel van het salaris van Alonso betaalt (zo niet alles) is hij gewoon medewerker van McLaren.
Maar als ik bij de lijsten kijk zie ik toch wel overal namen als Red Bull Racing, Lotus en Williams Martini Racing als teamnamen en als constructeurs zie je dan Red Bull Racing-Renault, Lotus-Mercedes en Williams-Mercedes. Volgens mij is het zo dat de constructeur de maker van de auto is, wat in het geval van privéteams een combinatie is van het team (de chassis) en de motorleverancier. Alleen bij McLaren zie ik McLaren Honda als teamnaam en McLaren-Honda als naam van de constructeur, maar dat is toch ook een beetje een semi-fabrieksteam?
Over hoe je constructeurs moet noemen, volgens mij is het gewoon zonder de motor-namen, hoewel ze commercieel deze uiteraard wel noemen altijd. F1.com en BBC noemen de namen van de motor er iig niet bij.
Ik keek hier: http://www.formula1.com/c(...)mpionship/teams.html
En hier: http://www.bbc.com/sport/(...)ampionship/standings
Dat ze op F1.com de commerciële namen gebruiken is ergens natuurlijk ook wel logisch. Maar Ferrari doet echt niets voor Sauber. Sauber betaalt voor die motoren, en that's it. Anders dan bijv. in de MotoGP delen ze die punten ook niet (in de MotoGP heb je fabrieksmotoren die samen de punten opleveren voor een merk, eigenlijk slaat het nergens op, aangezien het aantal niet gelijk is).
Dat zijn harde en pijnlijke cijfers. De enige teams die niet door grote bedrijven worden gerund als hun sponsorspeeltje zijn de kleinere teams en die hebben het heel heel hard te halen.
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny\[/i\]
De echte fabrieksteams zoals nu waren er inderdaad minder of zelf niet, maar door de exclusieve ondersteuning hadden ze wel veel voordeel.
FI, Sauber,... zijn 'klantenteams'. Dan ligt het toch wat anders.
Ik heb zelf geen idee of de tabaksindustrie veel betaalde, het gaat er om dat het veel eenvoudiger was om een sponsor te vinden.
De juiste term is privé-team. Een privéteam is een klantenteam voor een motorfabrikant, aangezien het een klant is voor de afname van hun motor.
En Giedo heeft het geld ook geaccepteerd om (of beter gezegd zijn team) zo veel mogelijk van het geld dat in Giedo's kansloze carrière gestopt was, terug te krijgen.
Het zal wel wat meer zijn geweest, maar die meerwaarde is de prijs voor de kansen die hij ooit nog had in de serieuze racerij.
Nogmaals, een contract afkopen is niets vreemds aan en ik heel veel keer had hij geen recht lijkt me, dus ik betwijfel of hij zoveel meer heeft gekregen.
Wanneer ik er zo op terugkijk, ging het team Giedo waarschijnlijk alleen om geld om zo de carrière van Giedo enigszins terugbetaald te krijgen voor alle mensen die er zoveel geld in gestoken hebben.
Niet al het geld. Alleen het Sauber gerelateerde bedrag min de kans om een jaar te mogen testen. En daar bovenop wellicht wat extra's.
Je doet overigens alsof je de inhoud van de hele deal kent, maar je roept inhoudelijk niets ter onderbouwing.
Kennelijk nam Ericson meer mee en dan moet je denken aan meer dan 30 miljoen.
Giedo moest z'n 15 miljoen nog terugkrijgen en als er dan 15 miljoen overblijft dan hadden ze net zo goed niet zo moeilijk hoeven doen en Giedo kunnen laten rijden.
Hoe dan ook was het lullig om nog met anderen om te tafel te gaan zitten als alls contracten net zijn afgesloten.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken