Afsluitdijk krijgt flinke opknapbeurt
De Afsluitdijk krijgt de komende jaren een flinke opknapbeurt. Rijkswaterstaat zal de 32 kilometer lange waterkering tussen Noord-Holland en Friesland over de hele lengte versterken om Nederland nog beter te kunnen beschermen tegen overstromingen vanuit zee.
Bij Den Oever (Noord-Holland) en Kornwerderzand (Friesland) komen bovendien nieuwe keersluizen en pompen om meer overtollig water uit het IJsselmeer te kunnen afvoeren, ook bij hoogwater. Daardoor ontstaat het grootste gemaal van Europa. De sluizen kunnen straks tien olympische zwembaden per minuut wegpompen.
Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) dinsdag aangekondigd bij de Stevinsluis in Den Oever. Haar ministerie steekt ruim 800 miljoen euro in de renovatie.
Hopelijk bereiden ze hem gelijk voor op uitbreiding van deze.
En uiteraard een McDrive In erbij
Maar de kans dat ze in staat zijn het zelfs maar eens te worden over hoe dat ingepast moet worden in de upgrade van de dijk acht ik nihil.
Het wordt vast de dure variant, waarbij ze afwachten hoe de nieuwe dijk er uit komt te zien, en daarna gaan ze plannen hoe die blauwe energie daar op in te passen.
Tenminste dat hoop ik, want ze zijn ook nog in staat om niet door te hebben dat de dijk vernieuw gaat worden, zodat het plan helemaal opnieuw moet.
Straks staan die boompjes er voor de upgrade.
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
Die paar personen die van Harlingen naar Den Helder willen gaan maar met de bus.
Zoveel mensen reizen er niet van Alkmaar naar Groningen of Leeuwarden en vanuit Amsterdam zal het naar Leeuwarden vast wel wat tijd schelen, maar naar Groningen nauwelijks (met de auto ook niet, heb ook wel eens gereden via de Afsluitdijk vanaf Sloterdijk naar Groningen)
De Zuiderzeelijn is al geschrapt vanwege de kosten, een lijn over de Afsluitdijk zal niet goedkoper zijn en veel minder toegevoegde waarde hebben dan de Zuiderzeelijn.
Je zult het hele stuk vanaf ongeveer Alkmaar tot aan Groningen moet verdubbelen, deels nog elektrificeren en een flink stuk nieuw moeten aanleggen.
Dan zou je beter alsnog de Zuiderzeelijn kunnen aanleggen waardoor grotere plaatsen als Emmeloord (25.000 inwoners) en Drachten(45.000 inwoners) ook een NS station krijgen.
Veel goedkoper en, voor de verbinding Randstad - Noord Nederland, net zo gunstig.
-Catbert: Evil director of HR
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
Zeker als de verbreding van de rails tussen Lelystad en Weesp klaar is..Dan kunnen de intercity's gewoon langs Almere razen,zonder te stoppen langs al die kleine stations...
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken