'Universiteiten doen te weinig aan onderwijs'
De balans tussen onderwijs en onderzoek op de Nederlandse universiteiten is zoek. Dat zegt voorzitter van universiteitenvereniging VSNU Karl Dittrich maandag in Trouw. Volgens Dittrich is onderwijs een ondergeschoven kindje op de universiteit geworden doordat de nadruk steeds meer is komen te liggen op wetenschappelijke publicaties.
Sinds de jaren tachtig is de universiteit steeds meer van een onderwijs- in een onderzoeksinstelling veranderd, zegt Dittrich. Onderzoek is dan ook bepalend voor internationale ranglijstjes. Ook doen bedrijven en overheden vaak een beroep op de universiteiten, wat veel tijd kost voor wetenschappers.
Volgens een woordvoerder van wetenschapsvakbond VAWO zijn er door de publicatiedruk zelfs steeds minder goede docenten, die het geven van onderwijs niet meer waarderen. Dit zorgt ervoor dat er te veel studenten per docent zijn, schrijft de krant.
Ook studentenvakbond LSVb is kritisch. "Docenten hebben tegenwoordig amper tijd om les te geven", zegt een woordvoerder in de krant. "Wij krijgen vaak klachten van studenten dat ze lang moeten wachten op de uitslag van hun tentamens." Daarnaast is er te weinig begeleiding bij scripties, aldus de vakbond.