Lelystad Airport vanaf 2018 in bedrijf
Het vernieuwde vliegveld bij Lelystad moet in 2018 open zijn en in het begin tienduizend vluchten per jaar verwerken. De luchthaven moet vervolgens 'gematigd' doorgroeien naar 45 duizend vluchten tot en met 2043, waardoor het na Schiphol en Eindhoven de derde luchthaven van Nederland zou worden. Dat heeft Schiphol dinsdag laten weten in het ondernemingsplan voor de luchthaven.
Schiphol heeft Lelystad Airport nodig om verdere internationale groei mogelijk te maken. De luchthaven in Flevoland moet namelijk de lijnvluchten naar Europese steden en toeristentrekkers overnemen van de grootste luchthaven van Nederland. Schiphol is dan ook de belangrijkste financier van het plan.
Het vliegveld bij Lelystad wordt nu alleen gebruikt voor sportvluchten en zakelijke charters. Tot en met de opening van 2018 steekt Schiphol 58 miljoen euro in de aanleg van onder meer de nieuwe start- en landingsbaan, terminal en parkeerfaciliteiten. Tot en met 2033 komt daar nog 31 miljoen euro aan investeringen bij voor uitbreidingen.
Het ondernemingsplan van Schiphol is de uitwerking van het Aldersakkoord tussen overheden, maatschappijen, bewoners en Schiphol. Daarin werd afgesproken dat Schiphol tot 2020 mag groeien naar 510 duizend vliegbewegingen per jaar. Daarna moeten Lelystad en Eindhoven ongeveer zeventigduizend vluchten gaan overnemen.
Recent lieten luchtvaartmaatschappijen weten de vernieuwing van Lelystad Airport niet meer nodig te vinden, gezien de verwachte geringe groei van de markt voor passagiersvluchten. In het plan van Schiphol is die geringe groei echter ondervangen. Tot en met 2023 zal de groei volgens het plan inderdaad 'gematigd' zijn.
Mede daarom is gekozen om in eerste instantie tienduizend vluchten per jaar uit te voeren met anderhalf miljoen passagiers. Dat moet er ook voor zorgen dat de impact op Schiphol niet te groot is en bedrijven hun activiteiten op de nieuwe luchthaven kunnen aanpassen.
Schiphol hoopt vanaf 2028 winst te kunnen maken met Lelystad, als er zestienduizend vliegbewegingen plaatsvinden voor 2,4 miljoen passagiers. De investeringen en aanloopverliezen moeten dan in 2035 zijn terugverdiend.
Het ondernemingsplan is nu opgestuurd naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die moet een nieuw luchthavenbesluit gaan nemen. Dat wordt in november 2014 verwacht. Eind juni spreekt de Tweede Kamer over de ontwikkeling.