Ryanair jaagt op zakelijke reiziger
Ryanair wil zich nadrukkelijker mengen op de markt voor zakelijke reizigers. De prijsvechter moet het op dat gebied namelijk afleggen tegen concurrent Easyjet. Dat stelt financieel topman Howard Millar tegen de Britse zakenkrant Financial Times. "Easyjet heeft op dat gebied significante voorsprong op ons genomen", aldus Millar.
"Ze liggen misschien wel twee jaar op ons voor als het gaat om het ontwikkelen van producten en diensten", aldus de financieel directeur. Desondanks denkt Millar het verschil met de concurrent te kunnen goedmaken. "We beginnen op achterstand, maar je zult zien dat we die inhalen en snel terrein winnen."
De eerste stap naar betere dienstverlening voor zakelijke reizigers zette de Ierse luchtvaartmaatschappij woensdag. De prijsvechter biedt klanten nu ook de mogelijkheid om met creditcards van American Express te betalen. Ook wil Millar meer investeren in de website en de mobiele applicatie van Ryanair, zodat klanten sneller kunnen boeken.
Toch wil Ryanair, anders dan Easyjet, nog steeds niet vliegen op grote luchthavens als Schiphol en Charles de Gaulle in Parijs. Wel heeft het orders geplaatst bij Boeing voor 175 nieuwe vliegtuigen. Zo denkt de Ierse luchtvaartmaatschappij over een aantal jaar ruim dertig miljoen reizigers per jaar extra te kunnen vervoeren.
Die reizigers wil het bedrijf met de flamboyante topman Michael O'Leary afsnoepen van grote maatschappijen als Air France-KLM en het Duitse Lufthansa. Easyjet doet dat al sinds 2010. De Britse budgetvlieger vervoerde vorig jaar tien miljoen zakelijke passagiers. Dat was ongeveer twintig procent van het totale aantal reizigers.